Svar: Sove køligt om natten
24. marts 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Helena
Undersøgelser har vist at der er risiko for vuggedød, hvis barnet sover for varmt. Derfor er en af anbefalingerne omkring små børn og søvn, at barnets sovested skal være køligt, gerne med et åbent vindue men uden risiko for træk.
Sundhedsstyrelsen angiver ikke nogen fast temperatur, da temperaturen i sig selv ikke er tilstrækkeligt for at forebygge vuggedød.
Man skal også sørge for at lægge barnet til at sove på ryggen (og dreje hovedet skiftevis mod højre og venstre), ikke pakke barnet tæt i dyner eller tæpper, sørge for at barnets tøj er passende i forhold til sovested og man skal mærke efter hvordan barnets temperatur virker. Barnet skal virke varmt men ikke svedigt og det mærker man bedst i barnets nakke og på brystet. Lammeskind frarådes som liggeunderlag og har barnet det varmt, er barnet syg med feber eller lignende, skal det afklædes, så det kan komme af med varmen.
I forhold til vuggedød og forebyggelse af dette, er det også meget vigtigt at barnet ikke sover sammen med forældrene. vælger man at have barnet hos sig i sengen, så er det vigtigt at barnet har sin egen dyne og at man søger for at der er godt med plads rundt omkring barnet. Barnet må heller ikke udsættes for rygning/tobaksrøg.
Det er korrekt at en almindelig god sovetemperatur for de fleste af os ligger mellem 16-20 grader og at vi sover bedst i et rum, hvor der er frisk luft, luftet regelmæssigt god ud.
Det er normalt og lyder som om at din datter sover rigtig godt, når hun ligger med armene op over hovedet. Man kalder dette for Hurra-stilling og det er dejligt, at hun sover sådan:o) Det er normalt at hun har lidt kolde hænder og det gør normalt ikke noget. Hendes kredsløb er så umodent stadigvæk at hun bruger mest energi på at opvarme de større indre organer og derfor vil hun naturligt virke lidt mere kold perifert, altså på hænder og fødder.
Det er fint at du sørger for at hun har en natdragt på, som holder hende passende varm på kroppen, ligesom hun også kan få små strømper på fødderne osv. Om dagen kan du lune hendes hænder lidt, når du sidder med hende, men du kan af gode grunde ikke holde hende i hånden om natten ... alternativet er lidt små handsker, men jeg kunne nu ikke forestille mig at det var nødvendigt, hvis hun i øvrigt virker tilpas i temperaturen. Jeg ved at man til børn, der skal sove udenfor kan købe f.eks. fleecedragter der har ærmer, som kan bøjes ud over hænderne, netop for at kunne give barnet lidt ekstra varme, når armene ryger op over hovedet. Måske kan man også få det i natdragter ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske