Svar: Falde i søvn om aftenen - 4 mdr.
24. marts 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Anna
Det lyder som om at der allerede er sket rigtig meget hos jer og det er super fint at din datter nu er i stand til at overgive sig til søvnen med minimal hjælp i løbet af dagen. Det er helt normalt at hun er bedre til det om dagen end om aftenen og det er også helt normalt, at hun fortsat har behov for at blive svøbt og lullet lidt inden sengetid om aftenen.
Jeg synes det lyder omsorgsfuldt og kærligt det du fortæller og bare det at din datter falder i søvn næsten med det samme hun får dynen omkring sig, er et rigtigt godt tegn på at hun er ved at få gode søvnvaner. Derfor tænker jeg, at du et eller andet sted er nødt til at væbne dig med lidt tålmodighed, hun er trods alt kun 4 måneder gammel - det du fortæller lyder helt normalt og fuldstændig relevant i forhold til hendes alder.
Netop med den alder hun har nu, så oplever hun mere og mere af verden omkring sig, hun fornemmer rummet hun er i, om hun er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det at blive svøbt i dynen og falde til ro i din favn, er helt fint, det har hun brug for.
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt i sin dyne og hun har sin sut, hvis hun bruger en sådan. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Præcis som du sikkert også vugger hende lidt i barnevognen, nu er det bare på kroppen imens hun ligger i sin seng :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske