Svar: Maden på gulvet
24. marts 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Stine
Børn i Karlas alder studerer, undersøger osv. på mange måder og det er helt normalt at de i 10 måneders alderen leger mere med maden end de spiser ... :o)
Hvor børn i 7 måneders alderen fortsat ofte bare putter i munden, smager og undersøger alt med munden, så undersøger hun nu langt mere med synssans og følesans. Hun prøver at finde ud af hvordan det fungerer, hvordan ting hænger sammen, hvordan føles maden når den smattes ud mellem fingrene, hvordan ser den ud, når man har tygget på den (mange børn tager maden ind i munden, men tager det ud igen, når de har tygget det i stedet for at synke det), hvordan lyder det når det falder på gulvet, hvor falder det hen, når det ryger ud over bordkanten (tyngdeloven), hvordan løber væsken ud over bordet, når man vælter sit glas - ligesom de som regel også undersøger deres forældres reaktion, når de gør disse ting.
Det er meget fint, at I forsøger at motivere hende til det I gerne vil have hende til "ind i munden Karla, ikke på gulvet, ind i munden, smager dejligt" osv. ligsom I også kan prøv at motivere hende til at lade jer smage og hun selv skal smage "må mor smage, mmm mam, og Karla smage..".
I må prøve at møde hende udforskningstrang på andre møder, bage nogle boller og lade hende sidde med bolledejen i hånden, tage hende med ud og grave i sandkasse, blive beskidt i hænderne, mærke sandet mellem fingrene. Lad hende lege med bøtter, kander, skåle osv. i badet, så vandet løber, lade hende banke på en tromme, et hammerbræt eller hvad I nu kan finde på, for at øve lyde, så hun ikke behøver banke med skeen i bordet. Altså i det hele taget prøve at få stimuleret hendes udforskningstrang og alle disse sanser på andre tidspunkter end når hun skal spise.
Og så vil det være helt fint, hvis I i øjeblikket kan få lov til atter at give hende lidt med ske, så I er sikre på at hun får noget indenbords. Hun må gerne suppleres med grød og grøntsagsmos i løbet af dagen, så hun får noget og selvom hun tidligere har afvist dette, så synes børn i denne alder nogle gange at det er meget rart bare at lade sig made lidt en gang imellem .. Køb evt. lidt mos fra glas, så får hun nogle vitaminer, proteiner osv. som hun jo også har behov for :o)
Fortsat held og lykke, håber ovenstående forklaring giver lidt ro, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske