Svar: Morgenmadsprodukter
24. marts 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Mamma
Nu er jeg jo ikke meget for at lægge mig ud mellem forældre, så jeg vil ikke holde med hverken den ene eller den anden :o)
Generelt kan jeg dog fortælle at Forbrugerstyrelsen (TÆNK) har testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:
Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn og Økologisk havregryn.
Derudover er kommet de nye "Mini-Fras" som minder om de gamle havrefras. De er udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed og er også et sundt valg til børn.
Det er generelt vigtigt at vælge morgenmad, som ikke indeholder store mængder sukker. Alt for mange morgenmadsprodukter har for højt et sukkerindhold, det gælder f.eks. Kellogg´s Rice Krispies, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Quaker Guldkorn, FDB Honey Bees og så alle chokolade produkterne. Dem bør du holde dig fra.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g ... Så læs indholdsdeklarationen nøje :o)
Jeg ved ikke hvad sukkerindholdet er i AXA fibersund, selvom der ikke er tilsat hvidt sukker til produktet, kan det stadig være for sødt. Tjek derfor indholdsdeklarationen og er der mere end 10g sukker pr 100g, så kan det ikke anbefales.
Men ellers så tænker jeg at det jo ikke handler om hvorvidt jeres datter kun skal have det ene eller det andet. Generelt gælder, at det er godt at variere hendes indtag af fødevarer og at I derfor på A38 godt kan komme forskellige ting, lidt frugtmos eller frisk frugt, lidt smuldret rugbrød, lidt müsli uden sukker og chokolade osv. Der er flere muligheder og variation er godt :o)
Håber dette hjælper videre på vej, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske