Svar: Hun går i bro i søvne
3. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Tine
Det lyder ganske rigtigt som et tigerspring og som om at din datter motorisk får sig lagt i en stilling om natten, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Samtidig lyder det også som om at hun drømmer meget og derfor har behov for din hjælp til både at koble fra rent mentalt, men også til at finde roen rent fysisk.
Det lyder som om at du allerede gør rigtig meget og ikke kan gøre så meget mere .... Du fortæller at hun søger med hovedet og kroppen, at hun ligesom skubber sit hoved op mod sengegavlen, som om at hun har brug for at mærke kanten. Derfor kan du overveje om du kan svøbe hende i et tæppe eller lignende i en periode. Det at være svøbt kan hjælpe hende til at føle sig omsluttet og give større fysisk ro, så hun ligger mere stille. Modsat skal hun jo også netop have lov til at finde en passende stilling at sove videre i, når hun flytter på sig om natten. Vi andre skifter jo også stilling flere gange under søvn og med den alder hun har, er det super fint, hvis hun selv kan få sig lagt i en god stilling og derfra komme videre i søvnen.
Men hun er bare så lille, at hun stadig ikke mestrer det helt endnu og derfor har hun brug for din hjælp. Det er en periode og det ændrer sig i takt med at hun bliver ældre, så tiden arbejder for jer. Som sagt, lyder det du fortæller, det du gør rigtig omsorgsfuldt og fint, der er ikke så meget andet at gøre lige nu :o)
Nogle familier bruger en sengerand eller lægger en bamse eller lignende hos barnet, som kan give den tryghed barnet søger. man skal her naturligvis overveje hvad man bruger, da hun jo ikke må få et evt. tøjdyr over sig og risikere at blive kvalt. Men at have en sengerand eller lignende ved hovedet, kan godt give lidt tryghed.
Håber ovenstående trods alt kan give lidt ro og hjælpe lidt på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske