Svar: Stammen
3. april 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Lene
Det er normalt at mindre børn i en periode kan stamme. At stamme betyder at barnet gentager ord eller sætninger, forlænger lyde eller bliver ved med at hænge fast på et bestemt ord. Børn kan stamme i meget forskellige grader, nogle børn har lette gentagelser, andre blokerer fuldstændig og kan slet ikke få ordene frem. Man ved ikke hvorfor børn stammer og ofte vil det være sådan, at børn der stammer gør det mere nogle dage end andre dage.
Man kan sagtens opleve at børn i 2-3 års alderen stammer i en periode, det sker især hvis barnet er meget ivrig og næsten ikke kan vente med at fortælle, hvad det har oplevet. Man taler også om 3-års stammen ...
Men hvis barnet stammer over en længere periode eller man synes barnets stammen bliver forværret - eller hvis man bare er bekymret, så vil det være en rigtig god idé at drøfte det med en talepædagog.
Der vil normalt være tilknyttet talepædagoger til daginstitutioner. Da din datter sandsynligvis nu er på vej til at skulle starte i børnehave, så vil det være noget personalet der også er opmærksom på og du kan drøfte det med dem. De kan også fortælle dig, hvordan du kommer i kontakt med talepædagogen. Du kan dog også selv kontakte kommunen og bede om at komme til at tale med den talepædagog, som er tilknyttet den pågældende institution.
Det er altid rigtig godt at vende børns sproglige problemer med en talepædagog. De er specielt uddannet til at varetage lige netop dette område og vil derfor være rigtig gode til at give vejledning om, hvordan du skal forholde dig - om det er noget I vil se an eller om det er noget I vil handle på, og hvordan det i givet fald så er rigtigt at handle.
Man kan godt forebygge at barnets stammen udvikler sig, ved tidligt at få at vide, hvordan man forholder sig mest hensigtsmæssigt. Så jeg synes det er relevant at du lige drøfter det med en talepædagog.
Håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske