Svar: Sove længere om natten?
3. april 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det du fortæller lyder meget normalt for en pige på 2 måneder og det er nok begrænset, hvor meget du kan gøre, for at ændre hendes søvnrytme. Du forsøger jo allerede at gøre en del ...
Det er rigtig godt, hvis du kan fortsætte med at tanke hende op om dagen og prøv i en periode om du kan amme hende fra begge bryster imellem hver lur. Det vil sige at du skal starte med at amme hende fra det ene bryst, når hun vågner af lur, sørge for at hun spiser effektivt og længe fra den ene side. Derefter skifter du hende, pludrer osv. og inden hun så skal sove igen, så ammer du hende fra modsatte side. Det gør ikke noget, hvis hun kun tager toppen fra 2. bryst, næste gang hun vågner, så starter du blot med at lægge hende til der, lader hende spise godt i bund, skifter hende og lægger atter til modsatte side.
Ved at amme hende fra begge sider imellem hver lur, så får du for det første fyldt hende rigtig godt op om dagen, men samtidig får du også øget din mælkemængde stille og roligt. Jo mere mælk du har, jo hurtigere den løber til, jo mere mælk vil hun naturligt få og jo længere lur vil hun måske kunne tage om aftenen ...
Nogen garanti er der dog ikke, nogle børn har behov for at spise ca hver 3 time døgnet rundt, svarende til 8 måltider dagligt og det er helt normalt. Det er sådan, at børn der ammes ofte spiser hyppigere end børn der får flaske, da modermælken mætter lidt anderledes end modermælkserstatning gør.
Det lyder umiddelbart som om at jeres datter stortrives med mors mælk og får hvad hun har behov for, da hun vejer ca 6 kg. så hun har ikke umiddelbart behov for andet end modermælk, men skal naturligvis fortsat have lov til at spise, når hun viser behov :o)
Du kan overveje om du skal flytte hende over i vugge eller tremmeseng om natten. Det at hun ligger ved siden af dig, gør naturligt at hun kan dufte din mælk og når man ligger lige ved siden af 'mælkebaren' så dier man naturligt nok lidt hyppigere, end hvis mælken ikke lige frister ... Prøv derfor om du ikke efter amning om natten, kan svøbe hende og putte hende i egen seng, hvor hun så kan sove et lidt længere stræk end hun gør lige nu. Du vil sandsynligvis også opleve at sove lidt bedre, når du ikke har hende liggende klods op af dig - selvom det er hyggeligt :o)
Vær også opmærksom på at små børn naturligt vil ligge og smaske, småklynke, søge, komme med suttelyde osv om natten og at det kan være tegn på at de drømmer og ikke nødvendigvis er tegn på at de har behov for mad. Hvis din datter puttes og sover for sig selv, så vil hun måske bedre kunne komme videre i søvnen uden at få brystet og du vil have lettere ved at tolke, hvorvidt der er tale om mælkebehov eller baren naturlig natlig uro på grund af drømme :o)
Fortsat held og lykke med hende :o) Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske