Svar: Sove - falderefleksen
3. april 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med jer
Når små børn er lige ved at falde i søvn, så går deres faldrefleks ofte igang. Faldrefleksen (Moro-refleksen) er en medfødt refleks, og minder lidt om det vi som voksne også nogle gange kan opleve lige når vi er ved at falde i søvn. Så spjætter vi, vågner kort op, men falder i søvn igen - det føles som om at vi falder.
Det hjælper netop ofte at svøbe barnet, når det skal sove og I må prøve om ikke jeres datter vil acceptere dette. Hvis det er for meget for hende at blive svøbt tæt i et lille tæppe, så kan en voksipose eller lignende (der findes også billigere modeller) være en mulighed. Det handler om at få barnets arme lagt ind til kroppen og hjælpe barnet til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Mororefleksen vil stadig gå igang, men når barnet rent fysisk føler sig omsluttet, så vil hun bedre kunne komme videre i søvnen i stedet for at vågne helt op.
I oplever det sandsynligvis også hvis hun falder i søvn hos jer, hun spjætter, misser lige lidt med øjnene, klynker lidt og når hun så mærker at hun ligger hos jer, på brystkassen, beskyttet af jeres favn, så kommer hun videre i søvnen. Det I skal skabe er altså samme fysiske ro, men ikke af jeres arme, men af en klæde, en voksipose eller lignende.
Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis være opmærksomme på at hun ikke bliver overophedet og når hun først er faldet godt i søvn, må I derfor lette lidt på svøbet igen.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske