Brev:
Urolig mave og svært ved at sove
3. april 2009
Alder:
2 mdr.
Urolig mave og svært ved at sove
Hej Helen.
Min søn (første barn) er 8 uger gammel. Vi har haft en god og rolig tid sammen, men de sidste 3 uger er han blevet mere og mere urolig og smågrædende især sidst på dagen. Og vi har svært ved at få ham til at sove til natten. I samme periode har han også haft dårlig mave, med grøn tynd afføring ca. 6 gange om dagen, nogle dage mere. Han har også luft i maven og har nogle gange ondt i maven i forbindelse med amning (græder og krummer sig sammen). Jeg tænker de to ting kan hænge sammen? Samtidig synes jeg også han generelt har meget lidt overskud. Han kan kun klare at være vågen 1 time af gangen, før han begynder at græde.
Jeg har altid ammet ham i mange timer hver dag. Først da han var 4 uger fandt jeg ud af, at han udtrykker sult (søger efter bryst, sutter på hånd) når han i virkeligheden er træt. Derefter begyndte jeg at prøve at hjælpe ham til at sove, når jeg vurderede, at det var det, der var behov for. Men det er stadig ikke altid let at finde ud af, hvad han har behov for, og derfor ender det faktisk altid med, at Jeg ammer ham måske 12 gange i døgnet. Jeg prøvet at lægge ham til samme bryst flere gange hver gang, for at han bliver ordentlig mæt. Men sidst på dagen ender det tit med flere små måltider blandet med gråd og uro. Han bliver overtræt ud på aftenen, og vi har svært ved at få ham til at sove.
Jeg har tidligere prøvet at få lidt struktur på dagen ved at køre amning-vågen-sove rytme. Men er gået lidt fra det igen, da han nogen gange bare var træt, når han skulle være vågen etc. Det går mig også meget imod at skulle styre ham på den måde, når han stadig er så lille....?
Sådan her ser vores dag typisk ud (selvom det er meget uregelmæssigt med hvor meget søvn, der er):
Baby vågner ca. 7.30, hvis jeg er træt ammer jeg i sengen, men foretrækker ellers at vi kommer op, så han kan mærke at dagen er igang. Efter amning, bleskift og hygge-pludre på puslebordet lægger jeg ham i barnevognen ca 5 kvarter efter han er vågnet. Her falder han let i søvn, vugges ofte lidt til ro et par minutter. Han sover halvanden til 3 timer.
Når han vågner ammer jeg, skifter ble, pludrer, ligge lidt på maven osv og så igen i barnevogn efter ca 5 kvarter. Sover som regel 1-2 timer. Han har to lure til om eftermiddagen, som varer en halv til en hel time.
Det bliver sværere at få ham til at sove om eftermiddagen, og den sidste lur får han i slyngen, hvor det er lettere for ham, og jeg har det også bedst med, at han ikke ligger så meget for sig selv. (Han var i favn/i slynge konstant i den første måned, men jeg bruger nu barnevogn til søvn, da det giver mere struktur og længere ammepauser.)
Sidst på dagen spiser han flere måltider og græder mere. Han er meget vågen ml kl 16. og kl 21. Indimellem sover han lidt i slyngen men vil ellers amme. Han plejede at falde i søvn til sidst (ved brystet) i stuen, men da det blev senere og senere er jeg nu begyndt at indføre putning ved 20.00 tiden. Jeg ammer ham liggende i sengen, det tager ca en time, så falder han som regel i søvn. Jeg har prøvet at vugge ham i søvn i stedet, enten i vuggen eller i min favn, men han var da ulykkelig og suttede på sin hånd i en hel time. Amning føles rarere!
Men det er vist en dårlig vane. Jeg ville gerne, at vi kunne få nogle gode putteritualer og at han selv kunne falde i søvn, men det er svært, når han febrilsk søger efter brystet og græder. Vi har prøvet med sut, men han kan ikke rigtig finde ud af det, og bliver også vred på den, når han er overtræt... han vil kun have brystet. Han kan heller ikke lide svøbet, han kæmper for at få armene ud og græder.
Nætterne forløber ok. Ammer ca kl 01, 03, 06, 07.30. Ud på morgenen kan vi dog godt amme flere gange, og jeg burde måske stå op kl 7, hvis han vågner der, men da er jeg for træt og ammer i sengen, hvorefter han igen vågner måske kl 8 og vi står op.
Jeg har tænkt på om hans uro, manglende overskud (vi når sjældent babygym, ligge på maven osv, da han er træt og klynker) og dårlig mave, om det kan skyldes, at jeg har en overproduktion af mælk, så han har fået laktose intolerans, fordi han aldrig kommer ned til den fede mælk? Det læste jeg om i en artikkel, og jeg synes vi har symptomerne på det (bla. stadig ømme brystvorter, han har taget meget hurtigt på, mælken sprøjter ud, grøn afføring osv.) Derfor har jeg et par dage ammet lang tid fra det ene bryst, for derefter at skifte til mange amninger med det andet bryst, for derved at nedsætte mælkeproduktionen. Jeg undgår samtidig mælkeprodukter, som jeg heller ikke selv tåler særlig godt. Virkningen har ikke vist sig endnu, da det kun er to dage. Hvad mener du om det?
Vi ku vist godt bruge lidt struktur på vores dag, men det er svært, når man samtidig skal følge sit barns behov. hvis han f.eks kun sover en halv time og så vågner og er sulten, skal man så ikke amme?
Det blev et langt spørgsmål, men jeg synes det hele hænger sammen. Og der er meget, der er svært, når man er nybagt mor, og er forvirret over de mange gode råd, man hører :-). Håber du kan hjælpe os lidt. Vi har en dejlig dreng, der også ser tilfreds ud og især først på dagen smiler til os, men det er så synd for ham, når det hele bliver svært om aftenen.
Kærlig hilsen Nikolajs mor