Svar: Urolig mave og svært ved at sove
3. april 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Nikolajs mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :o)
Nu hvor din dreng er 2 måneder gammel, så vil det være rigtig fint, hvis du begynder at indføre lidt faste ritualer omkring putning. Det er derfor rigtig fint, at du nu putter ham i barnevognen og dejligt at du oplever, at han rent faktisk sover godt der :o) Når du putter ham, vil det være rigtig godt, hvis du kan putte ham på samme måde hver gang, da genkendelighed giver tryghed og hjælper ham til større ro.
Det er vigtigt at skærme ham og hjælpe ham med at lukke verden ude. Små børn som din dreng har stadig ikke evnen til at lukke til og fra - han hører ligesom alt. Når hun f.eks. hører radio, så hører du en melodi du synger med på, så kommer der noget snak du ikke hører og så kommer der noget i nyhederne som er interessant og så hører du igen. Denne evne til at lukke til og fra har din dreng ikke og det er derfor han ligesom hører alt.
Derfor er det rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at lukke af for verden og det gør du som sagt ved at putte ham på samme måde hver gang, svøbe ham, putte ham med sut/sutteklud, putte ham i barnevogn osv. Da han ikke er meget for at blive svøbt, så skulle du måske prøve med en voksipose eller lignende. Det er en måde at skærme ham på og give ham fysisk ro, men uden at han er svøbt tæt som i et tæppe ...
Du skal være opmærksom på at små børn har forskellige måder at vise træthed på og at de har det man kalder for forskellige bevidsthedsstadier. Du skal derfor prøve at lægge mærke til hans signaler, for nogle gange er han måske ikke træt, nogle gange har han bare brug for at ligge og kigge, andre gange græder han måske lidt fordi han trænger til underholdning, han vil gerne pludre, har lyst til at lege osv. og han kan godt virke ked af det, fordi han trænger til forandring og ikke kun fordi han er træt eller sulten ...
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man dog også ses lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Du skal være opmærksom på disse forskelle fordi det måske vil hjælpe dig til at finde ud af hvornår han skal puttes og samtidig vil gøre, at han ikke bliver overtræt om aftenen.
Du skal regne med at han har behov for at sove 3 lure dagligt og at disse lure ligger formiddag, middag og sen eftermiddag/først på aftenen. Du skal gå ud fra at han skal være vågen ca. 2 timer imellem hver lur og så skal han sove igen. Nogle gange vil han måske kun være vågen i 1½ time, andre gange i 2½ time - men det ligger deromkring.
I forhold til amning, så lyder det rigtig godt at du forsøger at fylde ham godt op med mælk fra den ene side, før du evt. tilbyder fra den anden. Det er vigtigt at han får så meget af den fede mælk som muligt, fordi det mætter ham og giver ham mere ro i maven. Det er sådan at mælken består af flere dele og hvor den første del er mere vandholdig, så er den sidste del mere fed. Hvis barnet spiser lidt fra den ene side og lidt fra den anden side, så er der en risiko for at barnet får forholdsvis meget vandholdig mælk og dermed maveuro. Hvorimod, hvis barnet spiser længere tid på den ene side, dier effektivt og godt, herefter skiftes og så tilbydes toppen fra den anden side, så vil barnet sove mere roligt, når det derefter puttes.
Det er altid meget svært at sætte tid på en amning, hvor længe barnet er om at nå ind til den lidt federe mælk afhænger både af barnet, måden barnet spiser på, hvor mange kræfter barnet har osv. ligesom moderens produktion af mælk spiller ind, nedløbsrefleks osv. alt sammen spiller en rolle. Derfor kan man ikke sige at en amning tager så og så lang tid. Men, når du ammer din dreng, så vil det være normalt at han i begyndelsen spiser hurtigt og stille og roligt spiser han mere og mere rytmisk. Du skal kunne høre at han synker og spiser med en jævn rytme, sutte, sutte, sutte, pause, synke, synke - sutte, sutte, pause, synke, synke.
Når han har spist fra den ene side, så skal brystet føles blødt og eftergiveligt og tydeligt mere blødt end den side, som han endnu ikke har spist fra. Brug toppen fra det modsatte bryst som et tilbyd inden han skal puttes og sove. Kør en rytme, hvor du ammer ham, når han vågner fra lur, skifter ham, pludrer med ham osv. og hvor du så tilbyder toppen fra modsatte bryst inden han puttes til lur igen. Nogle gange vil han spise meget, andre gange kun toppen og atter andre gange vil han sige helt fra. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor han sluttede sidst, så han også får spist det bryst rigtig godt i bund.
Jeg har aldrig nogensinde hørt at overproduktion af mælk skulle kunne medføre laktoseintolerans og jeg kan ikke umiddelbart se nogen sammenhæng her. At du har ømme brystvorter kan skyldes at du ammer 12 gange i døgnet, det kan også skyldes at din dreng ikke får helt rigtigt fat, hvorfor det er meget vigtigt at du søger for at han har godt fat i brystet og kan arbejde effektivt med at få mælken ud. Det må ikke gøre ondt at amme og han skal have rigtig meget bryst inde i munden. Glider han ud på brystvorten, når han bliver træt, så må du tage ham af og putte ham på igen, så han atter får rigtigt fat. Smerter i brystet kan også skyldes svampeinfektion og det kan også være medvirkende årsag til uro hos barnet ...
At han tager meget hurtigt på har heller ingen sammenhæng med laktoseintolerance, men skyldes at du har masser af mælk og at din mælk er god for ham. Han må meget gerne tage godt på - børn der ammes tager ofte rigtig meget på de første måneder og senere hen bliver vægtøgningen så naturligt mindre. Det er helt naturligt og sådan bør det være.
Jeg kan naturligvis ikke udelukke om han kan have problemer med mælk (komælk) hvis du selv har dette, og det er fint at du forsøger at undvære mælk i en periode, for at se om det giver nogen ændring. Det er dog meget sjældent at børn reagerer med overfølsomhed overfor modermælk fordi deres mor indtager komælk - det kan ske, men det er sjældent.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, det blev et langt svar, så forhåbentlig er der noget du kan bruge. Forsat held og lykke med ham:o) Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske