Brev:
En sulten dreng
6. april 2009
Alder:
4 mdr.
En sulten dreng
Kære Helen,
Lad mig starte med lidt praktisk info:
Ved fødslen var Sebastian 50 cm og vejede 3360 g. Da han var 3 måneder blev han målt til 64 cm og vejede 6,5 kg. Nu er han lige fyldt 4 måneder, så
ovenstående er nok ikke gældende længere :-).
Han har endnu ikke en decideret dagsrytme, men det ser nogenlunde sådan ud:
Han vågner mellem kl. 6 og 7 – får en flaske mælk
Ved 9 tiden får han en flaske igen og bliver puttet ud i barnevognen – her sover han gerne 3 timer
Ved 12 tiden får han flaske igen
Ved 14 tiden får han flaske igen og kommer ud i barnevognen igen – vi henter hans søster mens han sover – her sover han højst 1½ - 2 time
Ved 17 tiden får han flaske igen – nogle gange vil han ud i ½ times tid mens vi får aftensmad.
Ved 19 tiden bliver han puslet og puttet til natten med en flaske. Det er så forskelligt hvor lang tid han sover, men typisk vågner han ved midnat – får en flaske. Derefter vågner han ved 03 tiden og får flaske igen og igen om morgenen når han vågner.
Han tager aldrig under 100 ml – gerne mellem 150/170 ml pr. gang. Han er på Nan 1.
Denne ’rytme’ er naturligvis kun gældende når vi er hjemme og ikke skal noet. Er vi i byen eller der sker noget andet bliver hans lure og spisetider forskubbet, men det er sikkert, at han vil spise hver 3 time.
Når vi spiser eller drikker noget er Sebastian så nysgerrig – man kan se på ham, at han gerne vil smage det hele. Han er så ivrig efter at smage, at han savler hver gang vi putter noget i munden (han holder hovedet fint selv....). Vi vil gerne introducere ham for andet mad, men for ikke at starte med for meget på en gang har vi startet med vælling i håb om at han vil sove bedre. Men nej, selvom han får 200 ml vælling kl 19 og igen en hel flaske mælk ved midnat kan han stadig ikke sove igennem. Og jeg har jo ladet mig fortælle, at hvis man fylder børnene godt op om dagen skulle de gerne sove bedre – han bliver tydeligvis ikke mæt nok......
Mit spørgsmål er så: skal vi droppe vællingen når det alligevel ikke har den virkning vi gerne vil have og så begynde at give ham kartofler i stedet for? Skal vi gå over til Nan2? Jeg må også sige, at hans mave fungerer fint (har overhovedet ikke haft problemer med hård mave).
Glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen Renata