Svar: En sulten dreng
6. april 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Renata
Det lyder som en rigtig god idé at skifte over til Nan 2, da den mætter lidt mere og da du har en dreng som tydeligt er meget sulten, så lyder det relevant for ham at få den. Nan 2 er også fuldgyldig og det betyder at han fint kan leve af den alene, hvor en vælling hører til det man kalder for tilskudsblanding - her bør han max få 2 flasker dagligt, men han må gerne få det, hvis du synes det er godt for ham :o)
Når du starter med skemad, så er det en god idé at starte med grød til frokost, så han ikke kun fyldes op om aftenen. Mange forældre tror at hvis barnet får grøntsagsmos, vælling og evt. ekstra vælling eller mme senere om aftenen, så vil barnet sove godt. Men ofte virker det modsat, fordi barnet tarme arbejder på højtryk for at nedbryde al den føde. Derfor er det bedre at starte med skemad til frokost og øge mængden af mælk eller give mere mættende mælk dagen igennem og så kan du godt bibeholde vællingen til natten.
Det er vigtigt at du starter stille og roligt ud med skemaden, ganske få skefulde af gangen og når din dreng så kan spise 3/4 dl. så kan du begynde at tilbyde ham to gange dagligt. Her er han måske ved at være omkring 5 måneder. Lige nu vil jeg foreslå dig at give grød til frokost og så bibeholde vællingen om aftenen.
En plan for dagen, lavet ud fra dine tider kan se således ud:
Morgen 06/07: Flaske med mme
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede. Evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske med mme ca kl. 13.30 og puttes til middagslur
Eftermiddag 16.30-17: Flaske
Powernapper ½ times tid ligesom nu
(aften ca 18, grøntsagsmos introduceres omkring 5 måneders alderen)
Puttes til natten med en flaske vælling ca 19.30
Sen aften 23: Flaske med mme eller vælling
Nat 03: Flaske med mme
Jeg håber ovenstående tanker og plan for dagen hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke. Rigtig god påske til jeres lille familie :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske