Svar: Bliver ikke ammet men sover heller ikke..
6. april 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Line
Det lyder umiddelbart som om at det vil være uhensigtsmæssigt at I fjerner midnatsamningen. Da jeres datter nu er 10 måneder gammel, vil det fortsat være relevant med 2 amninger i døgnet og hos jer kan de meget passende ligge inden putning og igen omkring midnat - herefter forventes hun så at kunne sove uden at få mælk til næste morgen tidlig og dagen kan starte med en portion havregrød.
Du skriver at hun skal op for at kunne bøvse om natten - det lyder usædvanligt i forhold til hendes alder. Hun burde kunne klare dette selv ... spørgsmålet er derfor om det er noget andet der vækker hende, om hun er sulten, om hun har behov for andre søvnassociationer end det lige nu gør sig gældende ...
For at være sikker på at hun ikke vågner fordi hun er sulten eller tørstig, så sender jeg her en plan for hvordan en dag kan se ud:
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud) ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur, sover ca 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg af kød og fisk, suppleres med kogte grøntsager evt. grøntsagsmos, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13.30, sover måske 1½ time - max 2 timer
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med frugtmos, müsli, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: FAmiliemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Får det samme som I andre. Sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød inden sengetid, så hun er fyldt godt op inden natten.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen
Ud over at I skal medtænke hendes indtag af mad og mælk/væske i løbet af dagen, så skal I også medtænke, at det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med brystet i munden, når hun ammes og puttes kl. 19.30-20. At hun omkring midnat ammes i søvne er helt fint, men når hun puttes til natten, er det vigtigt at hun lærer at falde i søvn uden brystet i munden. Hvis hun lærer at brystet skal være der for at kunne sove, så vil hun naturligt vågne op og søge efter brystet flere gange i løbet af natten og vil have svært ved at sove videre uden.
Det samme gælder, hvis hun falder i søvn i jeres favn og derefter puttes i seng. Så vil hun naturligt vågne op om natten og have behov for at komme op i jeres favn for at kunne sove videre. Det er derfor meget vigtigt at I lærer jeres datter at sove i sin egen seng og netop falde i søvn og overgive sig til søvnen i sengen.
Jeres datter er stadig i separationsfasen og derfor meget tryghedssøgende, hvorfor hun naturligt også søger jer mere og også søger brystet mere. Det kan derfor være en god idé ikke at fjerne midnatsamningen før hun er omkring 1 år. Her kan far fint tage over, tilbyde en tår vand og putte hende i seng igen.
Det vil i den forbindelse også være rigtig godt, hvis I allerede nu kan putte hende med en sutteklud, bamse eller lignende, som giver hende tryghed og som på sigt vil kunne give hende den ro hun behøver for at komme videre i søvnen og dermed på sigt helt vil kunne undvære brystet.
Jeg håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske