Svar: Søvnbehov ændret?
6. april 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Line
Det er faktisk meget godt beskrevet "at der kun er et bestemt antal timer på søvnkontoen - og når de er brugt, så kan hun ikke sove mere om dagen selvom hun er træt...". Det er begrænset hvor mange timer i døgnet vi kan sove og netop for små børn der udvikler sig rigtig meget og bruger meget energi vil det derfor være vigtigt at man 'splitter søvnen op' og får den fordelt ud over dagen.
Et barn på 10 måneder vil normalt have behov for at sove 2½ time i løbet af dagen og 11-11½ time om natten og netop for at give barnet energi, få bearbejdet alle indtryk og undgå at barnet bliver overtræt, så er det ofte normalt med to lure dagligt - en kort formiddagslur på ca 45 minutter og en lidt længere middagslur.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt og her vil de ofte sove fra ca 12-14. Der er dog børn som allerede i en alder af 10 måneder kun behøver sove en gang - men det er ikke det gængse mønster, de fleste børn har som sagt netop behov for deres to lure, for at koble fra og netop for at undgå at de bliver overtrætte.
Små børn har det ikke som os. Hvis man forestillede sig at barnet kunne sove 14 timer i træk om natten, så behøvede barnet slet ikke sove om dagen - sådan fungerer det ikke. Så er det netop at barnet tilsidst ikke kan sove fordi de bliver for trætte, de små afbræk i løbet af dagen er altså vigtige, men de behøver ikke være meget lange.
Jeg har i andet brev sendt dig en plan for dagen, som viser hvordan lurene i løbet af dagen kan ligge og umiddelbart tænker jeg, at du skal forsøge at afkorte din datters formiddagslur og i stedet arbejde på en lidt længere middagslur. Da hun falder let i søvn om formiddagen, så tyder det på at hun har behov for søvnen her, hvorimod, hvis hun begyndte at vægre sig mod at sove formiddagslur, så kunne det være tegn på at hun måske skulle nøjes med kun en lur dagligt ...
Håber ovenstående uddybning sammen med tidligere fremsendt plan hjælper videre på vej:o) Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske