Svar: Lure om dagen - 3 mdr.
6. april 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Nogle børn sover meget, andre sover mindre og du har ret i at 13 timers søvn i døgnet til et 3 måneders barn er mindre end gennemsnittet. Det lyder dog acceptabelt og du må her også se på hvordan din dreng virker, udvikler han sig godt, spiser han, tager han på, har han overskud til at opleve og mærke verden, smiler han, pludrer han osv. ja så trives han, så har han det godt, trods sin lidt korte søvn.
Du skal arbejde på at han får 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Det er meget normalt at de 3 lure er lidt korte i 3-4 måneders alderen, fordi barnet netop i denne alder er meget mere opmærksom på verden og hvad der sker omkring jer, så han vil gerne følge med i alt, vil ligesom ikke gå glip af noget. Derfor er det helt normalt og okay, hvis han ikke sover 3 timer i træk om dagen, måske sover han 3 lure af 1½ time i stedet for og det er helt fint. Nogle børn sover f.eks. også 1 time + 2½ time + 1 time og det er også okay, fleksibilitet må der være :o)
Det er dejligt at han er glad for sin barnevogn og falder nogenlunde til ro i den, jeg kan sagtens forstå at du har vænnet dig til at gå med ham i vognen for på den måde at holde ham sovende og det er også helt okay. Stille og roligt skal du dog til at vende ham fra at skulle trilles, for at sove :o)
Put ham som du plejer og tril så vognen lidt frem og tilbage, så han bliver vugget, det gør ham tryg, det kender han og er vant til. Stop så vognen, hold pause, lyt til ham - begynder han at græde så triller du lidt igen, holder pause, lytter, lægger evt. en beroligende hånd på hans krop, hvis han begynder at græde igen, så triller du igen lidt - men hele tiden prøver du at stoppe så han tilsidst lærer at falde i søvn uden at blive trille, uden at blive vugget.
Det er altid lidt svært at lave plan for et barn som kun er 3 måneder gammel, men det kunne se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover lidt videre, nogle børn har også behov for en amning omkring 7.30 inden de står op og dagen begynder
Formiddag 9.30: Ammes/flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12-13: Ammes/flaske
Puttes til middagslur, du skal regne med at han kun kan være vågen i ca 2 timer, max 2½ time, så skal han sove igen.
Eftermiddag 16: Ammes/flaske
Sover sin 3 lur
Aften 19.30-20: Ammes/flaske
Puttes til natten, tidspunktet afhænger lidt af hvor sent den 3 lur ligger og hvor lang tid den varer
Sen aften 23.30: Ammes/flaske
Midt nat 03: Ammes/flaske
Når du putter ham, så svøb ham, brug en voksipose eller lignende, put ham i dynen, tæppet - hvad du nu plejer at gøre. Det er vigtigt at han føler sig omsluttet og hjælpes til at koble fra overfor verden, giv ham en sut/sutteklud eller lignende, så han har noget fast, noget genkendelig og dermed noget trygt.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske