Svar: Ændring af søvnmønter om morgenen
6. april 2009
Alder:
7 mdr.
Kære M
Dejligt at høre, at mine tidligere råd har hjulpet jer videre på vej, det lyder som om at det lige nu kører rigtig godt hos jer - dejligt :o)
Tror du din datter behøver at komme op for at bøvse i forbindelse med den sene aftenflaske? Jeg tænker, at hvis du nu ammede hende, så ville hun jo bare ligge ved siden af dig i sengen og spise mere eller mindre sovende ved siden af dig imens I begge sov videre ... og ville således ikke blive taget op for at bøvse. Børn der for flaske bør ligge let eleveret, når de spiser for at undgå forhøjet tryk i mellemøret, så hvis du eleverer hendes hovedende lidt med en lille pude eller lignende under madrassen, mon hun så ikke kan undvære helt at komme op og bare sove videre ... bare en tanke :o)
Jeres rytme om dagen ser rigtig fin ud og du må meget gerne starte dagen med grød i stedet for mælk. Det er dog her så meget fint at du tilbyder flasken inden formiddagsluren, fordi der ellers går rigtig mange timer hvor hun ikke får særlig meget væske. Din plan for dagen ser altså rigtig fin ud og det lyder helt okay, som det er.
Med hensyn til brug af sut, så prøv om du kan minimere dette og hold fast i at hun så vidt muligt selv skal putte den i munden, hvis hun har behov (faktisk fantastisk flot at hun allerede kan dette, når hun ikke er ældre end hun er). Du kan prøve at sætte en stofble igennem sutten eller vedhæfte den en anden form for sutteklud. Det kan gøre at hun lettere kan holde den ved munden, kluden giver lidt modstand, så den ikke så let glider ud - og samtidig er den også lettere at finde, hvis den tabes. Dertil kommer at en sutteklud ved ansigtet netop kan være en god substitut for sutten og give hende den tryghed og nærhed hun behøver, så hun på sigt netop lærer at komme videre i søvnen med sin klud og således uden sin sut.
Det at kunne sove ved hjælp at en sutteklud er også en stor force at have når man skal i institution, den giver tryghed, nærhed osv. uden at involvere personalet alt for meget :o)
Håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske