Svar: Stimulering og udvikling
6. april 2009
Alder:
7 mdr.
Kære M
Det lyder rigtig dejligt, at din datter nu er begyndt at sidde mere op og at I tager hende med rundt, hvor hun sidder i sin vogn og kigger på verden. Det nyder hun og det er godt for hende, at få disse oplevelser med :o)
Det lyder også helt aldersmæssigt normalt kun at ville ligge på maven i 10 minutter af gangen, det er faktisk ret anstrengende at ligge på maven, du skulle prøve det selv :o) Så jeg synes 10 minutter er flot. Herefter har hun naturligt brug for stillingsskift, og skulle så meget gerne vende sig rundt på ryggen osv. altså selv forsøge at ændre stilling og gør hun ikke det, så må du hjælpe hende med at blive vendt og lagt på en anden måde :o)
Gør det til en vane, at hver gang du lægger hende fra dig når hun er vågen, så lægger du hende på maven. På den måde får hun mange ture på maven dagligt og selvom det nogle gange kun er 5-10 minutter hun ligger der, så bliver det alligevel til en hel del i løbet af en dag.
I forhold til at lære at kravle, så er det vigtigt at ligge på maven, fordi det er fra maveliggende stilling at hun lærer at komme op på alle fire og stå og rokke frem og tilbage. Det er fra den rokkende stilling at hun finder kravleteknikken. Derfor kan man hjælpe barnet til at kravle netop ved at støtte barnet i at rokke - men så længe din datter ikke selv gør tegn til at komme op på alle fire og være stærk nok i arme og ben til at bære sig selv i denne stilling, så skal du ikke hjælpe hende til det. Så er det bedre at hjælpe hende med at dreje rundt, både rundt om sin egen akse og også dreje fra mave til ryg og tilbage igen.
Derudover kan du støtte hendes fodsåler og presse skiftevis på højre og venstre for at få hende i gang med at krybe lidt hen over gulvet. Du kan på den måde motivere hende til at bevæge sig hen mod noget legetøj, som hun så selv kan få fat i.
Det er en rigtig god idé at svinge børn, vende dem rundt, tumle med dem, gynge dem osv. det stimulerer deres balancecenter og det er utroligt vigtigt i forhold til deres motoriske udvikling. Omkring 8 måneders alderen vil de fleste børn være stærke nok i ryggen til at kunne sidde i en gynge. Ikke en hoppegynge (det frarådes), men i en babygynge af den slags hvor barnet sidder i en stol med sele og gynger frem og tilbage.
Riderankelege er også en rigtig god idé, hvor hun hopper på dit skød, ligesom bortetitlege ofte også bliver sjove omkring 8 måneders alderen.
En gåstol bør man holde sig fra, da den kan betyde at kravlestadiet springes over. Hvorimod en vogn til at skubbe foran sig er helt i orden, når barnet begynder at gå mere rundt. Måske har du selv siddet i en gåstol? De var meget populære i 60érne, 70érne og 80érne og måske er det på grund af den, at du ikke selv har kravlet ...
Hun må gerne stimuleres både fysisk og mentalt. Fysisk netop ved at hjælpe hende med at bruge sig selv motorisk og mentalt ved at synge med hende, lade hende sidde op i vognen, mærke vinden i ansigtet, se på mennesker omkring sig osv. En tur i svømmehallen vil også være rigtig godt for begge dele, ligesom du også kan gå til babygymnastik, babyyoga og lignende. Hvad I nu har lyst til.
Det er rigtigt at det kan være svært nogle gange at vurdere, hvornår hun er træt, fordi hun suger til sig og selv har rigtig svært ved at sige fra. Derfor er det også stadig vigtigt at hun får sine 2 lure dagligt, men så længe hun gør det, så er det helt fint. De giver hende netop de afbræk hun behøver og muligheden for at få bearbejdet alle sanser og det er vigtigt.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke. Rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske