Brev:
Vågner om natten - 8 mdr.
8. april 2009
Alder:
8 mdr.
Vågner om natten - 8 mdr.
Kaere Helen,
Mange tak for alle tiders resource - jeg har laest med 'paa afstand' i et stykke tid og har nu meldt mig ind saa jeg selv forhaabentlig kan faa svar paa et par ting (kun et emne ad gangen, selvfoelgelig!). Som dansk mor i udlandet er det godt at laese om hvad moedre derhjemme har paa hjerte, og ogsaa at se hvilke raad og anbefalinger en dansk sundhedsplejerske giver.
Vores dreng er en sund og glad baby paa 8 1/2 maaned, der har et par taender (flere paa vej tror jeg), ruller rundt begge veje, elsker at 'gaa' hvis man holder hans haender, pludrer og hviner lystigt og ioevrigt goer de fleste ting man kunne forvente af en dreng paa hans alder. Dog, har vi lige vaeret igennem en periode hvor han naegtede blankt at spise skemad og KUN ville have mad han kunne spise med fingrene. Hver gang jeg tilboed ham noget som helst med en ske vendte han ansigtet bort eller begyndte at graede. Dette varede i ca. en maaned (fra 7 til 8 mdr ca.).
Nu gaar det meget bedre og han spiser fint af baade groentsager, koed, fisk, ost, yoghurt og al slags frugt. Han er ogsaa holdt op med at lave braeklyde naar han faar noget med for mange klumper i, hvilket er en lettelse...
Det skal lige siges at han ligger fint paa sin vaegtkurve (50nde centile for sin vaegt/91nde for sin hoejde) ogsaa mens han ikke ville spise.
Anyhow, mens alt det her halloej stod paa (og det var rimeligt stressende...) begyndte han at vaagne igen om natten og ville ha bryst - nogle gange 2-3 gange. Han var ellers begyndt at sove fra 20-tiden til 05-tiden i eet straek da han var omkring 6 mdr eller deromkring.
Nu hvor han spiser normalt igen er han dog IKKE holdt op med at vaagne om natten - og det taerer noget paa mine/vores kraefter. Det ville bare vaere saa godt hvis han kunne sove igennem igen.
Mit spoergsmaal er saa, hvad jeg dog kan goere for at hjaelpe ham til at sove igennem? Jeg gaar ud fra at et barn i 8/9 mdrs alderen ikke har brug for mad om natten laengere?
Et rimelig typisk doegn mht. mad ser saadan ud:
ca. 03.30 - vaagner og er sulten, ammes
ca. 05/06 - vaagner og er sulten, ammes og sover videre.
7.30/8.00 - havregroed eller hirsegroed lavet paa mme
efter morgenmad - ammes
12.00/13.00 - groentsagsmos og smaabidder i haanden, vand af kop.
efter frokost - ammes hvis han 'beder' om det
16.00 - frugtmos og/eller frugtstykker i haanden, vand af kop.
ca.17.00 - ammes
18.30 - aftensmad af groentsagsmos nogle gange med koed eller pasta, vand af kop, evt. lidt frugt.
ca.20.00 inden han puttes - ammes.
Selvom han generelt spiser godt igen svinger hans appetit meget, og der er ikke meget rutine over det. Nogle dage er han slet ikke sulten til frokost og vil foerst ha mad ved 13.30/14 tiden, andre dage vil han ammes hele tiden, saa det er lidt svaert at instigere en daglig rutine.
Da jeg ammer ham ved jeg jo ikke helt hvor meget maelk han faar, men jeg maa vel stole paa at han tager det han har brug for. Eller synes du jeg ammer ham for ofte i dagtimerne?
Tror du han ville sove igennem hvis han spiste mere rigtig mad i dagtimerne, eller kan det vaere noget andet der ligger bag, at han vaagner om natten?
Undskyld den lange smoere; glaeder mig til at hoere fra dig.
Paa forhaand tak,
Katinka