Svar: Vitaminer - 2 år, 4 mdr.
8. april 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Helle
Det lyder meget fint at supplere din datters kost med en multivitaminpille dagligt, hvis du synes hun ikke altid får varieret nok kost.
Du kan også supplere hendes kost med lidt kalk, det er dog ikke så store mængder mælk hun egentlig behøver for at være dækket ind. Faktisk er det rigtig fint, hvis hun som minimum får 350 ml og max tilbydes 500ml mælk/mælkeprodukt dagligt .. Ofte vil behovet for mælk blive dækket, hvis barnet får et glas mælk til sin morgenmad og igen til aftensmaden samt får en portion yoghurt eller lignende i løbet af dagen. Derudover bør man naturligvis tilbyde barnet mælk via maden, mælk bruges i grøden eller på havregrynene om morgenen, via sovs og også ost og lignende er med til at give lidt kalk.
Du skriver at din datter normalt spiser godt og varieret og det lyder derfor ikke umiddelbart som om at hun mangler noget. De dage hvor du synes hun spiser mere sparsomt, er det som sagt fint at supplere hende med en vitaminpille :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske