Brev:
Vil ikke spise mad i dagplejen
3. maj 2004
Alder:
12 mdr.
Vil ikke spise mad i dagplejen
Kære Helen Lyng Hansen
Jeg har en dreng på næsten 12 måneder, der er blevet passet i dagpleje i to måneder.
Fra en start har spisning været et stort emne for dagplejeren idet min søn ikke spiste rugbrød, da han begyndte hos hende. Men ved fælles indsats vil han gerne spise lidt til frokost hjemme, men ingen tvivl om at rugbrød nok ikke er hans favorit spise. - Fordi han har svært ved at tygge, og derfor får det galt i halsen - nogen gange ender det med at han kaster op...
Han har været i gæstedagpleje en hel uge, hvor han spiste rugbrød til frokost hver dag uden brok, ikke meget max. 3 kvarte, men ganske flot.
Tilbage hos egen dagplejer er han nu begyndt at nægte at spise rugbrød, og hun har indført nul-tolerance dvs. han bliver ikke tilbudt andet mad. Og det er for så vidt OK.
Til hverdag spiser han morgenmad i dagplejen, som er grød - hjemmelavet havregrød/øllebrød, uden problemer. Om eftermiddagen får de frugt og brød, men han gider det ikke rigtigt.
Når han kommer hjem kl. ca. 16 får han lidt frugt el. youghurt, han får aftensmad kl. 17.30 - kød/ fisk med groftmoset kartoffelmos, pasta samt grønt. Når resten af familien spiser ca. 18.30 får han lidt grønt, pastaskruer el. lign. som han selv kan tage fra en tallerken og hygge sig med.
Han drikker sødmælk og vand af kop, og får desuden en ammetår hos mig inden han bliver puttet til natten.
Alt i alt er han en glad og veltilfreds dreng, som trives, men jeg synes at madsituationerne i dagplejen måske er ved at tage en uheldig drejning. Hvad vil du foreslå at vi gør - selvfølgelig i samarbejde med dagplejeren, som vi i øvrigt er meget glade for.