Svar: Vil ikke spise mad i dagplejen
3. maj 2004
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Jeg er faktisk ikke enig med jer i at din søn ikke skal tilbydes andet mad og en regel om 'nul-tolerance'.
For det første kan din søn jo godt spsie rugbrød, det har han jo gjort uden problemer i gæstedagplejen, så det må handle om noget andet.
For det andet, så spiser han jo øllebrød og der er altså mange børn rundt om i verden, som trives vældig fint uden at have set skyggen af et rugbrød:o)
Hvorfor kæmpe og ikke bare lade ham få noget andet. Det kunne f.eks være noget fiberrigt brød, som der jo findes masser af på markedet og det kunne også være en portion yoghurt med rugbrødsdrys.
Hvis I glemmer kampen, så gør han også på et tidspunkt og tilbyd ham så i stedet noget andet, så han synes at måltider er hyggelige og rare. Det er vigtigere end alt andet, med den alder han har nu. Efter et års alderen vil han blive meget mere selektiv omkring hvad han spiser og ikke gør, så de gode kostvaner skal skabes inden og ikke gennem en kamp.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske