Svar: Spise selv? - 9 mdr.
8. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Maibrit
Det er en super god idé at lade Valdemar spise selv, det har han brug for med den alder han har. Han er jo igang med separationsfasen og øver sin selvstændighed på flere planer og netop det at spise selv er vigtigt i den forbindelse.
Derudover er det også vigtigt for hans evne til at koordinere, at kunne tage maden fra tallerkenen og op til munden, evt. selv sætte det på gaffel og tage det af igen. Og derudover har han også brug for at øve sit pincetgreb. Fra at han har spist med hele hånden, så begynder han at spise med 3 fingre og ved pincetgrebet begynder han at kunne samle maden op mellem tommel- og pegefinger. Det er en super god øvelse for ham :o)
Det kræver dog stor koncentration at spise selv og ofte bliver han træt og mister lysten, hvorfor han så ikke får helt nok at spise. Derfor er det en rigtig god idé at I fortsat supplere ham med lidt skemad, så I er sikre på at han får sit energibehov dækket - energi bruger han jo masser af i øjeblikket, hvor han skal kravle, rejse sig og undersøge verden :o)
Så fortsæt endelig den gode gænge og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske