Svar: Frugtsaft
8. april 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Pernille
Generelt gælder at børn skal tilbydes så varieret kost som muligt og det gælder også indtag af frugt og grønt. Derfor kan det være udmærket at tilbyde barnet lidt frugtjuice eller grøntsagsjuice en gang imellem (eller blande de to ting), fordi man på den måde får givet barnet langt større variation end man ellers ville få barnet til at spise og det kan derfor være bedre end alternativet, som nogle gange er ingenting ... :o)
MEN når man presser frugt og grøntsager og laver det til saft, så mister man også en stor mængde fibre og det giver således ikke ernæringsmæssigt det samme, som hvis barnet spiser frugten frisk eller grøntsagerne kogt. Det mætter heller ikke på samme måde. Derfor er det bedst at spise frugt og grønt i den mere 'naturlige' form, men lidt friskpresset saft eller grøntsagsjuice er også okay en gang imellem, det skal indgå som en del af den varierede kost.
Dertil kommer at hvis man drikker frugtsaft meget hyppigt (et par gange om dagen), så er der risiko for at der opstår syreskader på tænderne. Det er tænderne emalje der bliver ødelagt og da emaljen kun er ca 1mm tyk, så skal der ikke ret meget til før der kan ske skade. Er emaljen først ødelagt, så bliver den ikke dannet igen.
Man kan neutralisere syren lidt ved at lave en smoothie og i blande mælkeprodukt - det kan være letmælk eller f.eks. yoghurt. Når der er mælk i, så ætser det ikke så meget. Derudover får man også fibre med ved at blende frugten helt og ikke kun udvinde saften ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske