Svar: Pludselig morsyg og underlig
8. april 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Når man er 3 måneder gammel begynder man at kunne se længere og din datter begynder at kunne opfatte rummet hun er i. Du kan se det når du sidder med hende i favnen og far kommer ind i rummet, så kigger hun efter ham, drejer hovedet bevidst og følger ham med øjnene.
Hun begynder derfor også at fornemme mere og mere om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor, far eller en fremmed og hun slapper tydeligt mest af, når hun er der, hvor hun kender lyset, lydende, duften - og bliver mere urolig, når hun er andre steder eller hos nogen hun ikke kender så godt.
Det er meget vigtigt at man i denne periode forsøger at aflæse hendes signaler og således ikke bare lader hende gå fra arm til arm, men lader hende observere verden lidt på afstand (fra mors trygge base) og hvis andre gerne vil holde hende, så er det kun når hun er veludhvilet og virker til at have overskud til det, bliver det for meget (og det kan det meget hurtigt blive) skal så hun tilbage til mor igen :o)
Jeg kunne godt forestille mig at jeres lille datter har oplevet rigtig meget på jeres tur til KBH, måske har der være mange mennesker, bedsteforældre og lignende som gerne har ville holde hende, nusse med hende, skifte hende osv. og det reagerer hun så på.
Samtidig har hun lige nu en alder, hvor der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med hende både fysisk og mentalt og i disse perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget på alle fronter - vil de naturligt være mere tryghedssøgende og virke mere pylrede end tidligere. Der er skrevet en bog som hedder "60 Vidunderlige uger" som beskriver disse udviklingsspring - du kan finde den i min bogguide under 'Udvikling'.
Far skal naturligvis også kunne trøste jeres lille pige og tage over en gang imellem, det er også vigtigt at de to knytter bånd og det er her meget vigtigt at far ikke mister modet og med det samme giver op og overgiver hende til dig. Han må gerne virke sikker i sine bevægelser, sine kærtegn - jo mere ro han kan signalere jo bedre. Hun bruger ham som et spejl og hvis hun oplever at han bliver urolig og ked af ikke at kunne trøste hende, ja så bliver hun også selv mere urolig og ked af det.
Det vil også være rigtig godt, hvis far får lillepigen over, når I er sikre på at hun har fået mad nok, er udhvilet og i pludre humør. Det er altid lettere at få en god kontakt med et mæt og udhvilet barn og det er vigtigt at de begge oplever at det at være sammen er noget dejligt :o)
Og så vil det være en god idé, hvis far kunne få visse ting han gør med jeres datter. At han f.eks. også skifter hende, at det er ham der giver hende bad, triller hende i barnevognen osv. så alle disse ting ikke kun gøres af mor. Det er her vigtigt at du lader ham gøre det på hans måde og ikke retter for meget på ham - for det gør naturligt også at far vil trække sig og igen - det vil jeres datter kunne mærke, det vil gøre hende utryg - hvis far trækker sig så må der være noget galt, så vil hun naturligt hellere være hos mor ... :o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske