Svar: Søvnbehov - 2 år, 2 mdr.
8. april 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Noahs forældre
Det lyder som om at I godt selv er klar over hvor udfordringen ligger - nemlig at afkorte middagsluren lidt eller skyde putningen om aftenen ...
De fleste børn vil i 2 års alderen kun have behov for at sove 1-2 timer i løbet af dagen, ofte kommer de op senest kl. 14 fra middagslur og herefter kan de så puttes om aftenen ca kl 20. Hos jer lyder det som om at Noah ofte sover 2-3 timers lur midt på dagen, han falder ofte først i søvn kl. 12.30 og kommer således først op fra lur mellem 15-16 - og det er simpelthen for sent, hvis I gerne vil have ham i seng igen allerede kl. 19.30 ...
Hvorvidt man skal afkorte middagsluren eller putte ham senere er en smagssag. Ud fra det I fortæller, så lyder det relevant at han får en god og lang nattesøvn og det lyder som en god idé at prioritere dette fremfor en meget lang middagslur. Personligt ville jeg derfor nok vælge at vække ham, når han har sovet max 2 timer i løbet af dagen og således sørge for at han kom op fra sin lur senest kl. ca 14 ...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :o) Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske