Svar: Min datter vil ikke spise eller sove
9. april 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :o)
Lad mig først sige, at jeg er lidt uforstående overfor, hvorfor de på Neonatal har sagt at jeres datter skal drikke mindst 1000 ml mælk i døgnet. For mig lyder det urealistisk og tommelfingerreglen er at børn skal indtage ca 1/6 af deres vægt i døgnet. Da jeres datter vejer 4700g, så er hendes døgnbehov lige nu derfor 783 ml. En mængde jeg tror I vil have lidt lettere ved at overskue ... :o)
Da vi skal tage hensyn til hendes refluks og dermed problemer med at holde meget store mængder mad i maven af gangen, så vil det være hensigtsmæssigt, at hun tilbydes mad ca hver 3 time. Fordeler vi de ca 800ml ud på 8 måltider i døgnet, så svarer det til at hun i hver flaske skal indtage 100ml. Nogle gange spiser hun så kun 70, andre gange når hun op på 100 og det er sådan det er. Det er trods alt også vigtigt at hun holder maden i sig, der er jo ingen idé i at presse 50ml ekstra i hende og hun så gylper det hele op, eller det står og kører op og ned i hendes spiserør, det er synd, det er vældig ubehageligt for hende.
Det er meget vigtigt at I ikke kun fokuserer på antal ml hun indtager, men også kigger på den lille pige I har fået. Hvordan virker hun? Har hun et sundt udseende, er hun opmærksom, virker hun glad og til at trives. Husk her at I skal sammenligne hende med et ca 5 ugers barn, fordi hun er født 4 uger før tid ...
Har hun god muskeltonus? Det betyder om hun virker spændstig i kroppen, når man løfter hende i hænderne, virker hun så slap og apatisk eller virker hendes krop spændstig.
Hvordan er hendes farver, er hun bleg, gusten i kuløren eller ser hun sund og fin ud, som en baby skal se ud?
Tisser hun, har hun godt gang i maven. Det er vigtigt at hun har mindst 6 våde bleer dagligt og afføringen må ikke være hård. Det skal være let for hende at komme af med sin afføring og derfor må I fortsætte med laktulosen efter behov. Det er meget vigtigt for hendes indtag af mad og lyst til at spise, at maven fungerer - hvis hun har forstoppelse, så spiser hun slet ikke.
Hun skal spise mindst 6 gange i døgnet, meget gerne 8 gange, så hun får mad ca hver 3 time. Det er bedre med små hyppige måltider som hun holder i sig, fremfor få og store måltider, som hun ender med at gylpe op igen.
Og så skal hun naturligvis tage på, det behøver ikke være en voldsomt stigende vægt, hun skal bare følge sin vægtkurve - så er alt som det skal være. Prøv at indsætte hendes længde og vægtmål på kurverne i 'Livets Bog' på medlemssiden. Det kan give jer en idé om, hvordan hun vokser og om alt er okay.
Når du putter din datter, så prøv fortsat at svøbe hende ligesom nu, hold hende tæt ind til dig og vug hende stille og roligt. Giv hende evt. flaske imens hun er svøbt og når hun er færdig med at spise, så erstattet du flasken med en sut. Det at sutte uden at få yderligere mælk ned i maven, kan være med til at give hende lidt ro og hjælpe både mad og luft videre i systemet.
Når du lægger hende fra dig, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i liften, så sving liften lidt frem og tilbage, ligger hun i barnevognen så tril vognen ganske stille, vug den lidt, så hun på den måde lulles til ro.
Når hun efter ½ times tid skifter søvnfase, så må du vurdere om hun her har brug for at komme af med en bøvs og derfor atter er nødt til at tage hende op, eller om du i stedet kan lulle hende videre i søvnen - brug samme måde, som da hun startede med at blive puttet, hænderne på kroppen, holde sutten ved hendes mund, svinge liften lidt, trille barnevognen osv. Altså genskabe det som til at begynde med fik hende videre i søvnen.
Jeg håber ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej og giver lidt ro. Rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske