Brev:
Skal vi droppe mælken? Og hvordan med hvede?
9. april 2009
Alder:
11 mdr.
Skal vi droppe mælken? Og hvordan med hvede?
Kære Helen,
Endnu engang vil vi lige benytte os af dine gode råd!
Vi har en lille diskussion herhjemme om hvorvidt vores datter skal have mælk eller ej. Min kæreste har læst flere steder at mælk i flere tilfælde hører sammen med ørebørn. Vores datter er nu 11 mdr. og har ingen allergi (så vidt vi ved) men har haft mellemøresbetændelse 2 gange og væske i ørene. Lige nu er hun på penicilin for 2. gang.
Vi ved godt at der ikke er nogle deciderede beviser på at mælk skulle være dårligt, hvis man har tendens til øreproblemer. Men alligevel hører og læser vi ofte om, at forældre har taget mælken fra barnet, og så er det blevet bedre.
Jeg har kun ammet delvist i de første 3 måneder, da jeg ikke havde mælk nok. Så hun har fået modermælkserstatning lige siden (NAN og HIPP), og nu giver jeg hende også sødmælk på kop, smør, ost og andre mælkeprodukter.
Min holdning til det er, at vi skal fortsætte med at give hende mælk. Men min kæreste tror og holder på, at vi skal prøve en mælkefri periode. I så fald - hvad skal vi give hende i stedet? Jeg har hørt at havre og rismælk skulle være det rene sodavand. Og hun skal vel have noget jern og kalk tilskud, hvis ikke hun får det gennem mælken?
Vi har samtidig også samme diskussion vedr. produkter der indeholder hvede. Min kæreste synes vi skal finde sundere alternativer´.
Hvad er din holdning til dette?
Venlig hilsen
de forvirrede forældre