Svar: Soveproblemer trods hyppig amning
9. april 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Mette
Når man synes børn er meget vågne og ikke rigtigt sover, så er det altid en god idé at se på hvordan barnet spiser og vurdere, hvordan barnets indtag af mad virker.
Det er vigtigt at din dreng får lov til at spise ved brystet når han har lyst og viser behov og det er således rigtig fint, at du fortæller at han spiser hyppigt. Men det er også vigtigt at han spiser længe og effektivt ved et bryst af gangen.
Lige da han blev født og inden mælken var løbet rigtigt til, så var det godt, hvis han kunne die lidt på begge bryster for at stimulere til mælkedannelse. Men nu er han så gammel og din mælk er løbet godt til og derfor er det vigtigt at han 'tømmer' et bryst af gangen før han tilbydes det modsatte.
Det vil derfor være rigtig godt hvis du kunne forsøge at amme således i en periode:
Start med at amme ham fra det ene bryst, når han vågner fra en lur. Sørg for at han dier effektivt, du skal kunne høre at han synker og at mælken løber til ham og du skal kunne se mælk i hans mundvige. I starten når han tager fat, så spiser han hurtigt, men i løbet af måltidet vil han spise roligere, langsommere og mere rytmisk. Når han har spist sådan fra den ene side og herefter virker mæt og tilfreds, så får du ham til at bøvse skifter du ham, pludrer lidt med ham osv. Inden du så putter ham til næste lur, så tilbyder du ham mælk fra modsatte bryst.
Når han har spist fra modsatte bryst, så svøber du ham og herefter putter du ham i liften, hvor han så skal sove en lidt længere lur. Måltidet fra andet bryst er et tilbud, således at han nogle gange vil spise meget, andre gange vil han kun lige tage toppen og atter andre gange vil han måske afvise, så er han træt og vil bare sove.
Netop ved at amme ham fra begge bryster imellem hver lur, får du ham fyldt ekstra godt op og du får samtidig også stimuleret din mælkedannelse. Når han vågner fra lur, så starter du fra den side, hvor du sluttede sidst, lader ham spise rigtig godt i bund der, bøvse, skifte ble, pludre lidt osv. og herefter ammes han så fra modsatte side, svøbes og puttes til lur.
Det er sådan at mælken består af flere forskellige dele og hvor den første del af mælken er meget vandholdig og ligger let i maven, virker tørstslukkende, så er den sidste del af mælken mere fed og giver mere ro og mæthed. Det er vigtigt at han ikke får lidt fra den ene side og lidt fra den anden side, netop for at få den lidt federe og mere mættende mælk med ud.
Når du har ammet fra det første bryst, så skal brystet føles blød og eftergiveligt, du skal kunne mærke forskel på den side han har spist fra og den side, han endnu ikke har været lagt til. Hvis du efter amning fortsat føler at dit bryst virker spændt og som om at der er rigtig meget mælk, så må du lægge ham til samme side igen i stedet for at skifte til modsatte bryst. Når du så lægger ham til igen, så skal du sørge for at lægge ham til i en ny stilling - brug f.eks. tvillingestillingen, hvor han ligger bagud under din arm. Ved at lægge ham til på denne måde, så hjælper du ham til at tømme brystet og lettere få fat i de mælkekamre som sidder på brystets yderside.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham og rigtig god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske