Svar: Presselyde og hård nave
5. maj 2004
Alder:
5 mdr.
Med hensyn til lakstlose, så må du give 1 ml pr kg en gang dagligt og hvis din datter er meget stor kan du dele det i to portioner som nu. Jeg ved jo ikke hvor meget din datter vejer, så derfor ved jeg ikke om det passer med 6 ml om dagen.
Derudover så er det en god idé at komme lidt frugtmos i grøden.
Børn der bliver ammet, behøver jo ikke at have afføring særlig tit, så hvor hyppige afføringer din datter behøver at have, afhænger af, hvor meget grød hun spiser. Det er naturligvis vigtigt at hun ikke har ondt.
Hvordan ser hendes afføring ud, når hun kommer af med det? Hvis det er hårdt, så er det naturligvis derfor at det gør ondt, men hvis afføringen virker lind, så burde den være i orden.
Du skal naturligvis være opmærksom på at hun får væske nok. Du skriver at du ammer fuldt ud, men ikke hvor meget hun ammer. Hvis hun fortsat kun spiser smagsprøver og dermed ikke store måltider grød, så kan et grødmåltid ikke er statte en amning og derfor er det fortsat en god idé at amme f.eks. efter et grødmåltid.
Tilbyd hende også væske af en kop ved siden af. Hun må gerne få vand. Mangel på væske kan godt give hård mave.
Lav bengymnastik med hende, hvor du cykler med hendes ben og giv hende også gerne lidt mavemassage, hvor du med to fingre kører i cirkelbevægelser rundt om navlen i urets retning.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske