Svar: Meget urolig nattesøvn - dreng på 4 mdr.
9. april 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Birgitte
Som jeg læser dit brev, så har det hjulpet jer, at starte op med lidt modermælkserstatning, vælling og også skemad. Det er selvfølgelig rigtig dejligt, tidspunkterne du beskriver for dagen omkring søvn og madindtag, lyder helt alderssvarende og fint.
Jeg anbefaler dog normalt at man starter op med skemaden om dagen for at få maden bedre fordel ud over hele døgnet. Mange tror at hvis man giver skemad om aftenen, tilbyder vælling og også ammer eller giver mme, så er barnet fyldt rigtigt godt op og må derefter sove upåklageligt om natten ... Men ofte virker det lige modsat, ofte giver det langt mere urolig søvn. Simpelthen fordi barnets mave- og tarmsystem arbejder på højtryk for at bearbejde al den mad og derfor sover barnet uroligt, virker søgende, små klynker og har brug for sin sut. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således maden igennem systemet uden at der sendes yderligere mad med derned.
Jeg vil derfor anbefale jer at forsøge at give jeres dreng lidt ekstra mælk og mad i dagtimerne, altså hele dagen igennem, frem for at give ham ekstra meget om aftenen. Fordi det er min erfaring at netop mæthed dagen igennem giver lang bedre nattesøvn.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-16.30: Ammes/flaske
Sover sin 3 lur
Aften 18-18.30: Evt. lidt grød som nu, men hold mængden lidt nede, så han ikke proppes for meget. Giv ham evt. kun ½ dl. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20 som nu
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Nat 03: De fleste børn har behov for mælk midt nat indtil de er ca 6 måneder.
At jeres dreng klarer sig uden mælk fra kl. 20 til 02 er faktisk meget flot, det betyder at han rent faktisk sover igennem ... Jeg tænker at I måske skulle prøve at give ham brystet eller lade far give en flaske modermælkserstatning sen aften omkring midnat, for at se hvad det vil betyde for nattesøvnen. Hvis jeres dreng på en flaske omkring midnat er i stand til at sove 6 timer som han lige nu gør fra kl. 20, så er det fint, så sover han jo rent faktisk hele natten igennem ...
I skal altså finde balancen imellem at give ham mad og mælk nok i løbet af dagen, finde ud af hvad I giver ham hvornår I forhold til at hans mave skal kunne følge med og også acceptere at børn i 4 måneders alderen normalt fortsat har behov for mælk aften, sen aften, nat og tidlig morgen ...
Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske