Brev:
Ikke interesseret i mad
9. april 2009
Alder:
11 mdr.
Ikke interesseret i mad
Hej Helen,
Har lige nogle spørgsmål vedr. tjah for en gangs skyld, MAD..
Albert er nu blevet 11 mdr og stadig ikke interesseret i mad.. Jeg har "krævet" ham henvist til Bispebjerg og vi har haft det første opstartsmøde men det ser ud til at det bliver en meget langsom proces med 2 mdrs hjemmebesøg hver 14 dag først hvor de vil observere ham i hjemmet og først derefter beslutte om han skal dagsindlægges.
Vi havde ud af det blå 14 dage (da han blev 10 mdr) hvor han pludselig gerne ville have skemad og meget af det syntes jeg. Han spiste pænt store portioner af mos, øllebrød, grød etc men ligeså pludselig som det startede stoppede det igen og nu fnyser og piver han bare ved synet af skeen:-(
Jeg fornemmer at det er fordi han gerne vil selv, men det er meget lidt der ryger ned, da han meget hurtigt mister interessen og da jeg så ikke kan give ham andet ved siden af så er det jo meget begrænset hvad han får af mad.
Jeg føler jo så at jeg er nødt til at mætte ham med mælk selvom jeg godt ved at det ikke hjælper i længden men her får du et overblik over vores dag.
kl ca 7-7.30 Tilbydes grød, nægter for det meste
kl ca 9.00 Flaske (har skåret indtaget ned til ca 100 ml)
Sover 9-11
kl ca 12.00 Tilbydes rugbrød, typisk med makrel eller avokado da vi har mest held med det. Sidder med pastaskruer eller lign udover det.. Spiser ikke rigtig noget, virker interesseret de første 4-5 bidder og derefter ingenting.
kl ca 14.00 Flaske ca 150 ml
Sover ca 14.30-16.00
Tilbydes pt ikke noget kl 16 da han så slet ikke vil have noget aftensmad.
kl ca 17.30-18.00 tilbydes mos med feks kødsovs eller anden sovs på + vores mad i stykker.
Nogle gange ryger der lidt ned andre gange intet.
kl 19.30 Flaske 180-200 ml
ca midnat flaske 180-200 ml
Har prøvet at lade være med at give flasken når han vågnede om natten men det gør ikke nogen forskel på hans indtag af mad i løbet af dagen?
Vi kunne tydeligt mærke forskel på hans humør de 14 dage hvor han rent faktiskt spise godt, nu er han begyndt at pive hele tiden igen.
Han får 10 ml laktulose (5ml x 2) + lidt svesker da jeg har meget svært ved at holde hans mave igang.
Han tilbydes vand af enten glas eller tudkop til alle måltider men det er ikke meget der ryger ned.
Derfor er jeg også lidt nervøs for at fjerne flasker med mælk da han har så hård mave i forvejen og så får han ikke væske nok.
Ved godt at han får en del mere mælk end han burde i hans alder, men jeg tilbyder ham altid mad først og tidligst 3 timer efter sidste flaske så jeg mener bare han burde være sulten.
Hvis han en sjælden gang spiser noget til måltiderne kan jeg tydeligt mærke at han ikke er interesseret i mælken så jeg føler ikke han er "mælkedranker" og at han gemmer sig selv til flasken. (Han har som du nok husker aldrig været et barn som syntes mælk var fantastisk)
Jeg vil lige nævne at han stadig er en pænt stor dreng og vejede som 10 mdr 11,3 kg, så folk der ikke kender ham kigger åndsvagt på os når vi siger han ikke vil spise!!
Håber jeg har fået de fleste informationer med og beklager hvis de står lidt rodet.
Nå, men spørgsmålet er om jeg virkelig bare skal være ligeglad med om han ikke har spist noget til måltidet og droppe hans flasker om dagen?
Lad mig høre hvad du tænker om det eller om du har andre forslag til vores situation.
På forhånd mange tak,
Mette