Svar: Ikke interesseret i mad
9. april 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Mette
Det lyder rigtig godt, at I har fået en plan arrangeret med Bispebjerg og at I starter med hjemmebesøg, opfølgning, rådgivning og vejledning hjemme er helt normal procedure. Det skal du sige jatak til og så må I se hvad tiden ellers bringer :o)
Jeg synes derudover at det vil være rigtig godt, hvis du kunne få fjernet de flasker fra dagen. Ikke fordi han drikker voldsomt meget mælk eller fordi han bliver mælkedranker, snarere fordi det at få flasken er så dejlig nemt, så det holder ham lidt fast i at han ikke behøver anstrenge sig eller vise særlig stor interesse for at spise - der er noget som er lettere ... Det er derfor vigtigt at komme væk fra flasken og begynde at servere mad, som er alderssvarende mere passende for ham :o)
Det er her vigtigt at du fortsat tilbyder små hyppige måltider, det er vigtigt for at sikre din dreng et vist energibehov, men det er også vigtigt i forhold til at han jo netop ikke spiser særlig meget. Hvis han således ikke spiser så meget til det ene måltid, ja så glider der lidt ned til det næste og går der ikke alt for længe imellem, så bliver det alligevel til lidt mere.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, flerkornsgrød eller øllebrød. Det betyder hos jer ikke så meget om det er hjemmelavet eller købt, bare han spiser lidt af det. ½ dl. har også ret og er bedre end ingen ting. Lad være med at lave for store portioner, så bliver du bare skuffet ... :o) Får vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, vand af kop.
Formiddagslur og puttes her uden at få flaske
Frokost 12: Rugbrød, prøv at give ham kvarte stykker, som han skal bide af, Giv ham også kartoffelbåde, frikadelle og lignende som han skal bide af selv. Suppler med kogte grøntsager som kogte ærter, majs, gulerod. Giv ham rød peberfrugt, avokado, pastaskruer osv. som du også forsøger med nu. 5 bidder er bedre end ingenting.
Puttes til middagslur og forsøg igen at putte ham uden at give ham flaske, hvis han slet ikke har spist noget formiddag og frokost, så kan du evt. give ham 75-100ml mme her, men ikke mere end det. Det svarer til hvad han kan drikke af en kop.
Eftermiddag 16: En lille portion grød med frugtmos, eller bare lidt frugtgrød med mælk på, evt. ½ bolle med lidt smør, ost og marmelade, vand af kop.
Aften 18: Tilbydes jeres mad, lasagne, spaghetti med kødsovs, frikadeller, laks, fiskefiletter, fiskefrikadeller, ris med sovs, boller i karry, madpandekager, pizza - hvad som helst I får. I skal ikke lave specielle retter til ham. Vand af kop.
Flaske med 180-200ml og puttes til natten og skal ikke længere have flaske omkring midnat. Vågner han og er tørstig kan han få en tår vand, men forsøg så vidt muligt at få ham til at sove uden at han også indtager store mængder vand - det fylder jo også i maven og indeholder ingen næring.
Som udgangspunkt skal I give jeres dreng mad som svarer til hans alder, det vil sige mad som I andre spiser. Han skal således ikke længere have 'særbehandling'. Det kan så godt være at de på Bispebjerg senere laver nogle undersøgelser som viser at han modenhedsmæssigt - altså rent mundmotorisk har behov for mere moset og blendet mad, og så må I ændre det igen. Lige nu og ud fra det du beskriver, så er der ikke grund til ikke at give ham alderssvarende mad.
Det er meget vigtigt at du får holdt hans mave igang. Hvis laktulosen ikke hjælper, så synes jeg du skal tale med lægerne om hvorvidt det ville være godt med Movicol i stedet. Det kan så gives i en sutteflaske opløst i vand. Det har på nogle børn rigtig god effekt og det vil være vigtigt at prioritere her, netop fordi at hvis maven ikke fungerer optimalt, ja så fungerer indtaget af mad heller ikke optimalt.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham og rigtig god påske til jer alle fire :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske