Brev:
Sover kun max 13 timer pr. døgn, kan/skal jeg stoppe amning?
10. april 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Helen
Tusinde tak for en fantastisk hjemmeside.
Jeg håber, du også kan hjælpe mig med mit lille problem, som går ud på, at jeg gerne vil have min datter til at sove lidt længere om natten og som også vedrører amning.
SØVN: Min dejlige datter på 11 måneder (som i øvrigt virker til at trives og som udvikler sig fint), sover kun lidt i forhold til, hvad jeg ellers hører. Min egen sundhedsplejerske - som er ny og som jeg kun har talt med i telefonen - mener også, at hun sover lige lidt nok.
Hun sover fra ca. 20 - 5 - nogle gange 5.30. Det giver kun ca. 9 timers nattesøvn for hende. Til gengæld vågner hun stort set ikke om natten, hvilket jeg synes er flot.
Når hun vågner om morgenen (meget tidligt) græder hun meget ulykkeligt. Det har hun altid gjort, og det gør hun også, når hun vågner om dagen. Dette til trods for, at jeg eller far eller nu børnepasseren troligt kommer og tager hende op inden for max 30 sekunder efter at hun har er begyndt at græde. Hun er ALDRIG blevet overladt til at ligge at græde for sig selv - hverken dag eller nat, så det undrer mig, at hun altid er så ked af det.
Hun er tydeligt MEGET træt, når hun vågner om morgenen. Hun gaber inderligt og meget og klør sig i øjnene. Vi forsøger som regel først at putte hende i sin egen seng igen og sidder lidt ved hende, nusser hende eventuelt lidt. Men hun forsætter bare med at græde - også, når vi så tager hende op og over i vores seng. Selvom vi har forsøgt at udskyde hendes morgenamning til tidligst kl. 6, så ammer jeg nu imellem 5-30 og 6. Der falder hun til ro og ligger gerne hos mig i op til 30 minutter og hygge-ammer lidt. Så stopper hun af sig selv og så begynder hun at græde meget ulykkeligt igen. (det skal lige siges, at hun ikke virker meget sulten på det tidspunkt). Det hjælper ikke, at tilbyde hende mere bryst og det hjælper heller ikke at forsøge at putte hende - hverken hos os eller i hendes egen seng. Så ender det altid med at vi står op, selvom hun helt tydeligt er meget meget træt.
Hun falder dog til ro på puslebordet. TIl morgenmad for hun grød af forskellig art (jeg prøver at variere det meget). Hun spiser som regel ok, men det svinger som regel også meget, hvilket selvfølgelig hænger sammen med, hvor meget mælk hun har fået hos mig.
Hun bliver så puttet igen ved 9 eller 9.30 tiden, hvor hun sover mellem 1/2 og 1 1/2 time max.
Hun får mellemmåltid og derefter frokost, hvor hun som regel spiser rigtig flot. Ved 14-tiden bliver hun så puttet igen, hvor hun som regel godt kan sove ca. 1 1/2 time.
Amning eller mellemmåltid ca. kl. 17.
Aftensmad kl. ca. 18.30, hvorefter der bades og pusles.
Samme aftenritual hver eneste aften, som bl.a. involverer dagens 2. eller evt. 3 amning i stuen, hvorefter hun bliver båret ind i soveværelset, hvor hun puttes i egen seng kl. ca. 19.30/20.00. Hun falder som regel i søvn ca. 20 minutter efter hun er lagt, hvilket hun klarer næsten selv (hun svinger meget, men har det p.t. bedst med at mor eller far er i rummet og pusler lidt rundt - seperationsangst?)
Jeg ønsker for hende, at hun skal sove lidt mere om natten, så hun er mere klar til dagens udfordriner. Børnepasseren siger, at hun er en sød og glad pige med fut i, men at hun også har en tendens til at blive noget pylret, hvor hun også nægter at spise - nok fordi hun er træt. Børnepasseren melder også, at hun tit virker meget træt, når hun vågner fra sine lure om dagen.
Har du et tip til, hvordan vi får hende til at sove lidt længere om morgenen, når hun nu er så træt?
AMNING: Jeg ammer hende stadig, og jeg trives rigtig godt med det. Jeg ville faktisk være ked af at stoppe, men jeg er naturligvis parat til det, hvis det er bedre for min datter. Denn sundhedsplejerske, som jeg har talt med i telefonen, mente at jeg burde stoppe amningen helt, da det forvirrer min datter, at jeg forsøger at putte hende igen om morgenen uden at hun bliver ammet - og når det så efter ca. 30 minutters gråd ikke virker, så tager jeg hende over til mig og ammer.
Jeg har godt tænkt på, at det kan sende hende nogle forvirrende signaler, at hun skal græde i 30 minutter før hun får sin morgenamning. Jeg er blot bange for, at hvis jeg ammer hende, når hun vågner kl. 5/5.30, så vil hun vænne sig til at vågne på det tidspunkt eller tidligere, for at blive ammet, og jeg har lige brugt lidt over 2 måneder på at få hende vænnet fra natteamningen, hvilket virkelig har været en kamp. Mener du, jeg bør amme hende, når hun vågner - uanset hvor tidligt det er - eller bør jeg som nu forsætte med at forsøge at putte hende og trøste hende uden amning og så først amme f.eks. kl. 6. Eller bør jeg helt stoppe amning, og så bare stå op med hende ved 5-tiden, selvom hun er så ulykkelig og træt?
Et er, at jeg trives med amningen, et andet er, at jeg har valgt at bibeholde den, fordi jeg er startet på arbejde, og i løbet af dagen melder børnepasseren, at hun kun kan få min datter til at drikke max 100 ml. mælk på en dag. Det er jo ikke så meget. Derfor er jeg lidt nervøs for, om hun ikke får nok mælk, hvis jeg stopper aming helt. Som sagt ammer jeg max 3 gange om dagen (morgen, sen eftermiddag og aften) - som oftest kun morgen og aften.
Vi har forsøgt at give drømmemåltid kl. ca. 22.30/23, når vi er gået i seng. Dette er gået fint, og hun har drukket godt i søvne, men det har ikke gjort nogen som helst forskel på hendes mønster med at vågne ulykkeligt op kl. 5 om morgenen, så af frygt for at det i virkeligheden forstyrrer hende, er jeg stoppet med det igen.
For at dække hendes behov for mælk/mælkeprodukter, tilsætter vi lidt ekstra mælk til hendes grød om morgenen, ligesom vi kan finde på, at give hende mælk til måltiderne i stedet for vand. Derudover giver vi hende ost på rugbrød og ostestænger. Vi kan også finde på at tilsætte lidt til frugtmosen.
Børnepasseren mener dog, at min datter ikke vil spise skemad mere (hvilket jeg ikke forstår, da det går okay med skemaden i weekenderne, når det er mig/far, der giver mad). Jeg hende til at spise lidt mere selv med fingrene, da børnepasseren jo også har et andet barn at tage sig af, hvorfor hun har brug for lidt mere selvstændighed fra min datters side.
Derfor får hun en hel del fingermad med i form af rugbrødshapsere og grøntsagsstykker og frugtstykker, hvilket gør det svært at tilsætte mælk til hendes mad. Hun kan ikke selv styre hverken ske eller gaffel endnu, selvom jeg forsøger at lære hende det.
Vi har forsøgt tykmælk, A38, cultura og lign, hvor vi også har tilsat frugtmos, for at søde det lidt, men hin vil simpelthen ikke have det. Hun ligner en citron i hovedet, når vi giver hende det.
Jeg er derfor bekymret for, hvordan jeg skal få opfyldt hendes mælkebehov, hvis jeg helt stopper amning. Mon du har en mening om dette?
Min datter er ca. 78 cm lang og vejer ca. 9,3 kg. Hun har lige fået sin første lille tand for 1 uge siden. Hun kravler, står og går med en del støtte, siger "hej" og "hvad er det?", pludrer meget, griner og smiler, er meget iagttagende/observerende, virker til at trives godt. Vi har fået tjekket hendes ører hos ørelæge. Hun fejler intet.
Rigtig god påske (og undskyld dette lange indlæg)
Kærlig hilsen Clara's mor :-)