Svar: Sover kun max 13 timer pr. døgn, kan/skal jeg stoppe amning?
10. april 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Clara's mor
Nu hvor Clara er 11 måneder, så vil det måske overraske dig at høre, at mange børn omkring 1 års alderen faktisk kun sover 13 timer i døgnet ... Nogle børn sover naturligvis lidt mere, andre sover lidt mindre - men gennemsnittet ligger deromkring. Din datter får således sit søvnbehov dækket og det, der er jeres udfordring er, at hun sover 9 timer om natten og 3-4 timer om dagen. Det ville måske være bedre for jer alle, hvis hun sov bare 10½ time om natten og 2½ time om dagen ...
Derudover så lyder det som om at I har fået jer en lille lærke. Det vi kalder A og B mennesker hos voksne betegner vi ofte som ugler eller lærker hos børn :o)
Ugler (B): kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der arbejder de bedst.
Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Jeres datter er ganske givet en Lærke og når jeg læser dit brev og ser den rytme og dagligdag du har beskrevet, så tænker jeg, at det I mangler hjælp til er at flytte jeres datters rytme lidt. Ændre på hendes cirkadiske rytme, så hun begynder måske bare at kunne sove en time mere om morgenen - eller meget gerne to :o)
Jeres datter har det man kalder for en tidlig søvnfase – hun falder naturligt i søvn og så vågner hun en time eller to før I andre egentlig har lyst til at vågne.
Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så er man nødt til at se på hele dagens rytme. Man kan ikke bare putte hende senere i seng, så vil hun stadig vågne til samme tid.
Derfor skal man se på: Hvornår spiser hun, hvornår sover hun osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt? Sammenlagt sover jeres datter jo den søvn hun behøver - hendes søvnbehov bliver dækket, men hendes rytme passer ikke så godt til jeres.
Du spørger hvorvidt amning spiller ind og jeg tænker her, at med den alder din datter har, så vil det være rigtig godt, hvis hun kun ammes 1 til max 2 gange dagligt. Det vil normalt være sådan, at du kan amme om aftenen, når hun puttes og så evt. igen sen aften. Sidstnævnte har I forsøgt uden held og derfor er der ingen idé i at amme hende der. Man kan så diskutere behovet for amning tidlig morgen og jeg er helt enig med dig i at det afhænger meget af tidspunktet.
Hvis hun bliver ammet så langt hen på morgenstunden, at det påvirker hendes indtag af morgenmad og faktisk gør at hun begynder at vågne fordi hun har behov for mælken - vågner på grund af tørst, så er det fint at sløjfe morgenamning og i stedet bare tilbyde hende lidt vand eller simpelthen stå op og starte dagen med morgenmad - efter tiden så er trukket lidt hvor hun bliver skiftet, klædt på osv. Morgenmaden bør ikke starte tidligere end kl 7 ... Her er jeg enig med dig :o)
Modsat, så fortæller du også at du selv er glad for amningen og at den er god for jer begge og jeg får lidt på fornemmelsen, at hvis du tog din datter over i din seng og ammede hende der, når hun vågner kl. 05-05.30, så ville du faktisk via amning netop kunne få hende til at sove lidt videre og på den måde sove en time ekstra og det synes jeg faktisk er værd at prioritere. Det lyder hos jer som om at hun vågner mere op og bliver irriteret over at hun ikke bliver ammet, hvorimod, hvis du med det samme tog hende over og ammede hende liggende i sengen, så kunne du med held holde hende sovende lidt længere og samtidig er amning kl. 05 tilpas tidligt til ikke at påvirke hendes indtag af morgenmad.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05-05.30: Ammes med det samme hun vågner og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30-10, sover her ca 45 minutter, max en time
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg af kød og fisk, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 og sover her ca 1½ time
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt tykmælk med frugtmos, müsli, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Skal ikke længere ammes om eftermiddagen
Aften 18.30: Familiemad, lasagne, spaghetti med kødsovs, farsbrød, frikadeller, laks med pesto, pangasiusfileter med tomat og parmesan, madpandekager, pizza - hvad I nu får at spise.
Suppleres evt. med lidt frugtgrød med mælk eller tilbydes en godnatgrød inden sengetid, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Og ammes så først igen, når hun vågner om natten og viser behov, også selvom det allerede er kl. 05. Det kan også være at hun nogle nætter melder sig allerede kl. 04 og så er det sådan. Det vigtigste her er for mig at se, at du lige nu ikke trækker tiden, fordi det får din datter til at vågne yderligere op, men at du i stedet lægger hende til med det samme og ammer hende mere eller mindre imens hun stadig sover - for netop på den måde at få hende til at sove et lidt længere stræk.
Da I begge er glade for amningen og da du kan holde amningen på dette niveau, så synes jeg ikke der er grund til at stoppe amningen helt på nuværende tidspunkt :o)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske