Svar: Nattesøvn - 10 mdr.
10. april 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Line
Du har fuldstændig ret i at ting tager tid og især at vænne sig fra at skulle have bryst inden eller i løbet af natten, kan være en vane som er lidt svært at komme af med. Det er jo sådan at kroppen husker, jeres datter er vant til at vågne op og få bryst, blive beroliget med brystet, hun er i det hele taget vant til, at når hun vågner så kommer hun op og over til jer, hvor hun så kan sove videre. Den erfaring sidder ligesom i kroppen på hende og det tager tid, at lave nye vaner.
Derfor tror jeg også som du er inde på, at tiden arbejder for jer og at det stille og roligt ændrer sig. Det er dog vigtigt at I er opmærksomme på ikke at give hende nye vaner, som får jer alle vil være uhensigtsmæssige på sigt. F.eks. skal I overveje meget, hvorvidt hun skal over i din seng eller hvorvidt far skal putte med hende i hendes egen seng. Det lyder dejligt og tryghedsgivende og man kan sagtens gøre sådan i en periode - hun er jo i separationsalderen og har behov for ekstra tryghed og nærhed i øjeblikket. Men hold jer hele tiden for øje at det jo også bliver en erfaring for hende kun at kunne sove hvis I ligger tæt sammen, hvis far sover hos hende - og jeg tænker at det kører I også træt i på sigt ... :o)
Prøv derfor at lade far være der for hende i en periode, men prøv så også at gå væk og se om hun ikke stille og roligt kan finde roen og komme videre i søvnen selv uden hjælp fra jer. Som du skriver, så falder hun jo faktisk i søvn uden hjælp de fleste aftener og det er rigtig god grobund for også at kunne gøre det om natten :o)
Med hensyn til mad, så lyder det som om at hun spiser godt, et lille forslag til ændring kunne være lidt flere grøntsager/grøntsagsmos med kød og især fisk i løbet af dagen. Hun får en del brød og grød, men har også brug for rigtig mange grøntsager og fisk :o) Se tidligere sendt plan.
Derudover skal du være opmærksom på at hun bør få jerntilskud dagligt, hvis hun ikke får 400ml mme. vælling tæller her med i mælkeregnskabet men da hun ikke lyder til at nå op på 400 ml, så er det vigtigt at hun får sit jern.
Men ellers ro på i en periode og se hvad tiden bringer, det lyder som om at I er på rette vej :o) Fortsat god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske