Brev:
Sovetryne uden lige - i øjeblikket
10. april 2009
Alder:
17 mdr.
Sovetryne uden lige - i øjeblikket
Hej Helen.
Dette er mit første brev, da jeg har nydt stor glæde af at finde svar i de tidligere besvarelser, du har givet.
Men denne gang synes jeg ikke, at der er et lignende problem.
Vores dreng på 17 mdr er en livlig, meget lærenem og lattermild filur, som har haft en døgnrytme således:
07.30 vågner, får lidt vand eller mælk i kop
08,45 afleveres i vuggestue (3 dage om ugen)
09.00 morgenmad (Weetabix eller havregrød med lidt frugt + mælk)
12.00 frokost + vand
12.30-13.15/14.00 sover middagslur (alt fra 45 min til 1,5 timer)
15.00 frugt og brød + mælk
16.30 hentes i vuggestue
17.00 sover middagslur 1 time mens vi laver mad
18.30 aftensmad + vand
19.30 bad ca. hver anden aften
20.30 godnathistorie/sang på skødet med lun mælk i kop.
21.00 sover
Hvis han ikke er i vuggestue, tager han gerne middagsluren midt på dagen hjemme fra kl 11-13.
Selvom han sover i sin egen seng, puttes han med os liggende ved siden af ham i vores seng, dels fordi vi bor i en lille 2 værelseslejl, men især efter han i januar, hvor det virkede som om han havde feber i 6 uger i træk, fik 3 af de første kindtænder. Og døjede med en sjælden omgang rød numse. I denne periode sov han hele natten i vores seng, da vi var udmattede af at holde øje med temperaturen og hans tilstand natten igennem.
Den røde numse har han fået igen og jeg har mistanke om, at han er ved at få den 4. kindtand.
Han har siden 8 mdr gammel spist hvad der blev serveret og sidder gerne flere timer med til bords (til familiefester og højtider, hvis der bliver hyggesnakket - og dupper munden med servietten som den copycat han er :) ). Han er pæn stor med sine ca 14kg, men har fulgt den øverste vægtkurve siden sin fødsel.
I tirsdags faldt han med besvær i søvn efter vuggestuen kl 17.30. Han var rigtig overtræt, og vi lod ham sove. Han vågnede ikke før kl 22! Altså 4,5 timer senere. Han fik lidt ristet brød og banan, men spiste ikke noget videre.
Dagen efter gentog det sig, men jeg vækkede ham kl. 19.30 for at han skulle have noget at spise sammen med os - med det resultat at han bare græd og var bundulykkelig. Det pjevsede plejer ikke at vare mere end 30 min hvis han bliver vækket, men denne gang varede det lige til han kom i seng igen 2 timer senere - efter et meget kort bad.
Igår var vi til påskefest i vuggestuen, og vi var alarmerede over al det kage og ikke mindst sukker, der blev fyldt på ungerne. (Vi bor i UK...) og da vi kom hjem, prøvede vi derfor at give ham lidt sundt frugt som aftensmad INDEN han faldt i søvn. Han spiste ikke ret meget, fik lidt pasta, som vi havde lavet til os selv. Han faldt så i søvn kl 18.15 og sov lige til kl 6.15 i morges. Kun afbrudt få gange, hvor han havde fået dynen sparket af sig eller vendt sig på tværs af sengen. Han vågner aldrig selv af dette men ligger bare uroligt indtil jeg retter op på ham og dynen.
Idag har været som normal, med måltider til tiderne og middagslure til tiderne - dog har han sovet i 5 timer nu siden kl 17... uden aftensmad.
Er han igang med en grospurt? Hvornår kommer de egentlige, hvis man kan sige de er regelmæssige? Ikke fordi han mangler noget, men burde han ikke få aftensmad?
Han bliver flyttet over i sin egen seng, når vi går i seng, og sover der gerne hele natten til om morgenen. Men han er ikke til at få til at falde i søvn der, da han bare rejser sig, græder hvis vi ikke tager ham op, eller hvis vi går ud af rummet. Hvis vi laver lidt praktisk, kedsommeligt i rummet, tror han, at vi skal lege...
Han forstår dog godt ritualet med bad, tandbørstning, lun mælk sammen med en historie eller sang på skødet i stuen, og soveværelset er altså kun stedet til at sove, hvilket han acceptere, når der er mørkt.
Hvordan i alverden får man sådan en til at falde i søvn selv?
Og i sin egen seng, nu der ikke er plads til en madras på gulvet ved siden af ham?
Der er en lillesøster på vej om 4 mdr, når han så er 21 mdr, så det ville være dejligt, hvis vi kunne rette op på dette inden. :)
Tusinde tak for svar.
Mange hilsner
Marcus' mor