Svar: Sovetryne uden lige - i øjeblikket
10. april 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Marcus' mor
Det lyder ganske rigtigt som om at Marcus er en sovetryne, han sover i hvertfald betydeligt mere end gennemsnittet - nyd det, så længe det varer :o)
Der er jo ingen tvivl om at han stortrives, han udvikler sig rigtig godt, han spiser godt, tager fint på, leger, bruger masser af energi på at udforske verden, opleve, spejle sig i andre og i det hele taget være socialt velfungerende og det går rigtig godt. Så han sover meget, lige nu, og det er helt okay.
Så længe han trives og udvikler sig så godt, så må han gerne sove. Det handler sandsynligvis om at han lige nu gennemgår, om ikke en grospurt, så i hvert fald en stor udvikling, som gør ham ekstra træt og sådan må det være i perioder. Hvis han gentagende gange går i seng uden at få aftensmad, så må du prøve at få lidt ekstra grønt, kød og fisk i ham til frokost og evt. servere et før aftenmåltid omkring kl 17 inden han falder omkuld. Det er jo især disse fødevarer han springer over, hvis han ikke får aftensmad, men har han fået lidt grønt, kød og fisk til frokost, så går det nok endda :o)
Det er rigtig dejligt at I har et fast ritual med bad, lun mælk, tandbørstning, historie eller sang. Det er også helt okay at han starter med at sove i jeres seng, hvis han trygt og roligt lægger sig til at sove der og at I så flytter ham senere, hvorefter han jo sover fint videre i sin egen seng til næste morgen tidlig ... Der er jo ikke tale om at han ikke sover i sin seng eller har dårlige søvnassociationer eller andet, det lyder som om at han lige nu søger trygheden ved at blive puttet med jeres dyne (duften af jer) og når han så sover, så kan han uden problemer flyttes.
På sigt, når I ønsker at han skal falde i søvn i sit eget værelse, så skal putteritualet naturligvis bibeholdes. Put ham evt. med hans egen dyne i jeres seng, så den stille og roligt bliver en del af ritualet og således også følger med i egen seng. Brug mørklægningsgardin i hans værelse, hvis han har brug for mørke for at kunne sove - alternativet er at lade døren til hans værelse stå åbent så han kan se og høre jer, at I ikke er gået fra ham men stadig er der ...
Det lyder jo hos jer som om at det handler lidt om tryghed, når han falder til ro i soveværelset, eller måske handler om at han er vant til at I ligger med ham, giver ham stor fysisk kontakt når han skal sove? Og så ser det jo det meget nære og tætte I skal ændre på.
Start f.eks. med mælk af kop i køkkenet, børst så tænder og læg ham så igen imens I læser en bog. Altså sid ved siden af sengen og læs for ham imens han er i sengen, vis ham billeder osv. men hold fast i at han skal lægge sig ned, han skal sove nu, I sidder og læser, I er der, passer på ham osv. men han skal lægge sig ned i sin seng.
Når I er færdige med bogen, så må I overveje om han skal holdes i hånd. Nogle børn falder til ro og lægger sig til at sove i løbet af 10 minutter, hvis man bare er der, sidder hos dem, holder dem i hånden og så synes jeg det er 10 gode minutter at give ud :o)
Andre børn ser det som underholdning, hvis man er der. De forstår ikke hvorfor man sidder der, om vi skal lege, eller hvad det handler om og vil det derfor være godt at gå. Fortæl ham så at I elsker ham, at han skal sove nu og at I kommer igen lige om lidt. Gå tilbage efter et par minutter, snak lidt med ham, put dynen om ham og gå igen.
Hvis han bliver fuldstændig ulykkelig over at I går, rejser sig, strækker armene op mod jer som signal "gå ikke fra mig" eller lignende, så skal I naturligvis ikke gå, men blive der for ham. Så er han ikke parat og er inde i en periode, hvor han har brug for at I sidder der lidt. Men hvis han små brokker sig lidt, ikke græder ulykkeligt men snarere lidt surt eller utilfreds over at dagen slutter nu og han egentlig hellere vil lege lidt osv. så er det fint at gå. Netop for at fortælle ham at det altså er sengetid nu.
Med den alder jeres dreng har nu, så anbefaler jeg faktisk også ofte at man stiller sig i nærheden og laver noget praktisk. Det at være igang med at stryge tøj, lægge tøj sammen eller det at gå frem og tilbage mellem værelse og gang med rent tøj der skal lægges på plads i skabet - det sender nogle klare og gode signaler til barnet.
Det handler om at vise barnet, at man for det første ikke sidder og venter på at barnet skal falde i søvn. Der er ikke noget mere frustrerende end at få at vide, at man skal sove nu, ingen kan sove på kommando - det kender du også fra dig selv. Hvis du ved at du skal sove, fordi du har et vigtigt møde i morgen tidlig og du derfor går tidligt i seng for at være veludhvilet, så er det helt sikkert at du ikke kan falde i søvn, så ligger du og vender og drejer dig, kan slet ikke finde ro. Sådan har børn det også.
Det handler også om at vise barnet at man har noget praktisk at lave, der er ting som skal gøres, der skal stryges tøj, lægges tøj sammen, arbejdes på computeren osv. når du sover. Jeg har som voksen brug for tid til at få gjort disse ting. Og i dette ligger så også et kedeligt moment. Det er vigtigt at vise barnet, der sker faktisk ikke noget spændende nu. Det der sker, når du skal sove, er faktisk ret kedeligt. Dagen for dig er slut, de her voksenting er kedelige.
Og så er der naturligvis det trygge og beroligende ved at være i nærheden, man kan med ord fortælle barnet at man er der og hvad der skal ske "mor er lige her, læg dig ned Marcus, du skal sove nu", så han på en gang hører at man er der, man har ikke forladt ham, man passer på ham, er der for ham, men det er sengetid nu og der sker ikke noget spændende, - jeg står bare lige her og stryger tøj ... og netop det at barnet også selv begynder at lægge sig ned, at man ikke hele tiden er den, der rent fysisk lægger barnet ned og putter barnet, men at han selv begynder at gøre det er vigtigt i forhold til at lære at sove i sin egen seng.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god påske :o) Og tillykke med at I venter jer en lille pige :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske