Svar: 4 mdr mad
5. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Vithya Sarma
Hvis din datter er begyndt at vågne mere om natten, virke mere sulten, så kan det være tegn på at hun begynder at få behov for noget andet mad. Et tegn er også at hun begynder at følge dig med øjnene, når du spiser.
Hvis man ammer fuldt og barnet trives med dette, så kan man ofte springe vællingen over og gå direkte i gang med grød. Du skriver at din datter får erstatning, men ikke hvor meget. Hvis du f.eks. giver en flaske er statning om aftenen, så kan det være en god idé at udskifte denne med vælling, da det mætter lidt mere og derfor kan gøre at hun så sover lidt bedre om natten. Hvis du giver vælling så skal du være opmærksom på at hun i 4-6 mdr´s alderen højst må få det der svarer til to måltider vælling i døgnet, resten af hendes mælkeindtag skal fortsat være modermælk eller almindelig erstatning.
Hvis du vælger at begynde med grød, så er det en god idé at starte med majs- eller risgrød. Du kan læse mere om 'Den første skemad' under artikler her på siden.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske