Svar: Hvordan kommer vi tilbage til den gode rutine ...?
11. april 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Hvad skete der dog med de gode rutiner, som I skulle skabe i påskeferien ...? Nå, det går nu nok endda :o)
Der er ingen tvivl om at Christoffers ændrede søvnvaner hænger sammen med hans alder, udvikling og så naturligvis måden han sover på i løbet af dagen. Måske vil netop det at det nu er hverdag igen, derfor hjælpe jer lidt på vej. Det at blive vækket om morgenen, afleveret i institution, skulle bruge sig selv både fysisk og mentalt hele dagen osv. skulle gerne give en fast rytme og en naturlig træthed, der igen gør at Christoffer har lyst til og behov for at komme i seng om aftenen.
Derfor er det vigtigt at I fortsat arbejder på at give ham en fast rytme og det er fint, hvis han i øjeblikket springer middagsluren over de fleste dage. De dage, hvor han sover, må luren så ikke være for lang - netop for at I så vidt muligt kan holde rutinerne om aftenen. De dage hvor han så måske sover lidt om dagen, må I naturligvis putte ham lidt senere til aften - men rutinerne skal være det samme.
Det lyder omsorgsfuldt og nærværende at I sidder hos Christoffer om aftenen. Han er jo i en alder, hvor han naturligt begynder at blive bange for forskellige ting og af den grund derfor godt kan protestere over at skulle i seng. Han er dog også i en alder, hvor han naturligt prøver grænser og han er jo så gammel nu, at han godt ved at I sidder i stuen imens han ligger i sin seng, og det synes han ikke er sjovt. Han vil gerne være med det hvor tingene sker, han gider ikke slutte dagen fordi I siger det er tid ...
At blive siddende hos ham er derfor ikke nødvendigvis godt - og slet ikke i 1½ time, det er uholdbart for jer alle. Nogle gange sker det, at barnet simpelthen ligger og holder sig vågen, når man bliver siddende og det var jo ikke meningen.
Derfor synes jeg at I skal putte ham, læse historie, fortælle ham at han skal sove nu, at I er der, passer på ham osv. og så skal I gå. Han skal naturligvis ikke stå og græde ved lågen ved trappen. Når han stiger ud af sengen, så er det jo fordi han søger jer og så skal I tage ham i hånden og føre ham tilbage i seng igen. Nogle gange må man så blive siddende lidt igen, men atter rejse sig og gå, når barnet er faldet til ro.
Hvis I mærker at han ved jeres tilstedeværelse trygt falder i søvn i løbet af 10-15 minutter, så er det fint at blive siddende, men hvis tiden trækkes ud og han synligt ikke sover, når I er der, så skal I gå og når han så går efter, så følger I ham tilbage igen og igen og igen og igen.
Der er ikke så meget andet at gøre end at blive ved igen og igen og så naturligvis sikre sig at puttetidspunktet er det rette. For ingen af os kan sove på kommando. Det ved I også fra jer selv, hvis I går tidligt i seng fordi I ved at I skal være udhvilede til mødet i morgen - så sover I ikke. Så ligger I bare og tænker 'jeg skal sove nu' uden at falde i søvn.
Alternativet til at gå helt fra ham og for at undgå at han ikke nødvendigvis stiger ud af sengen og når helt ud af værelset hver gang, kan være at opholde sig i nærheden og lave noget praktisk.
Det at laver noget praktisk som at stryge tøj, lægge tøj samme eller lignende sender nogle signaler om at du er igang med noget, at du har noget du skal lave og du sidder ikke bare og venter på at han skal sove. Samtidig viser du ham også at der ikke sker noget spændende nu, det er faktisk ret kedeligt, så han kan ligeså godt lægge sig til at sove ...
Imens du står og stryger tøj, lægger tøj sammen, lægger tøj på plads og derfor går lidt frem og tilbage, så skal du tale med ham "mor er lige her, læg dig ned, nat-nat" eller hvad du nu vil sige. Så du hele tiden holder fast i at det er sengetid og samtidig viser at du er der, passer på ham, at han roligt kan lægge sig til at sove og at det er det han skal nu. Der skal ikke leges, der skal ikke laves skæg og ballade, det er sengetid og du har noget andet du skal lave nu, du sidder ikke og bruger 1½ time på at han skal falde i søvn.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske