Brev:
Stadig skrigeture og meget urolig
12. april 2009
Alder:
5 mdr.
Stadig skrigeture og meget urolig
Kære Helen
Jeg har tidl. skrevet til dig omkring min søns skrigeture og fik et rigtig godt svar - bl.a. at jeg roligt kunne lægge ham til brystet, når det nu var det eneste, der hjalp på de skrigeture. Der er heller ingen tvivl om, at min søn er mere sulten i dag end for bare 1-2 måneder siden. Der skal en del føde til at holde 9,4 kg kørende :-) Derfor hjælper brystet. Det både mætter og beroliger.
Men men... han får stadig nogle gevaldige skrigeture - og ganske vist hjælper brystet, men det er altså ikke pga. øget sult hver gang, han får et skrigeanfald (fornemmer at det max er sult 1 af 4 gange). Jeg føler også, at det ikke kan blive ved. Han er nu oppe på at blive ammet 8 gange dagligt foruden et lille måltid skemad (hirse- ell. risgrød med frugtmos - vi er startet blødt).
Jeg fornemmer ganske enkelt, at min søn skriger for at få sin vilje.
Som udgangspunkt har jeg haft den holdning, at spædbørn altid græder af en grund. Der er noget i vejen, og de skal trøstes! Basta! Og man skal altid trøste dem (den med bare at lade dem græde, tager jeg stor afstand fra).
Når de er så små, kan de altså ikke græde for at få deres vilje. Ikke desto mindre så føles det virkelig som om, at det er, hvad min søn gør. Brokker sig/skriger for at få sin vilje. Og når jeg skriver "skriger", så er det virkelig skrig af højeste lydstyrke, som om hele verden er ved at ramle for ham.
Han tager som regel en tur, når han bliver lagt i barnevognen for at få en lur. Medmindre man lige præcis rammer ham på det rigtige tidspunkt. Hvilket sker meget sjældent. Ellers går sirenen i gang. Hans krop bliver som en flitsbue, tårerne står ud, og sutten bliver spyttet ud igen og igen. Og han bliver altså kun lagt, når han han vist træthedstegn og i øvrigt er mæt og skiftet. Men jeg giver ikke op, propper sutten tilbage i munden igen og igen og går tur med ham. Meget ofte sover han, inden vi er nået ud af havegangen. Men ellers sover han 99 af 100 gange. inden vi er nået ned for enden af vejen. Så snorksover han! Så han skal - er jeg sikker på - simpelthen hjælpes til at overgi' sig og få sovet.
Men han kan også få skrigeture, uden at vi kan finde en forklaring (vores to forklaringer er altså, at han er sulten eller ikke vil overgi' sig til søvnen). Han havde en 2-timers skrigetur forleden dag. Han var lige vågnet fra eftermiddagslur og fik bryst. Fem minutter efter gik han i gang. Efter 2 timer (hvor vi gik rundt med ham i armene på skift og sang og vuggede/lullede) var han udkørt og fik bryst igen. Som fik ham til at falde i søvn!
Han har fin afføring dagligt, i øvrigt, så vi mistænker ikke maven! Vi mistænker heller ikke ørerne, for han sover faktisk fint nok om natten. Bliver ammet i søvn (andet kan ikke lade sig gøre, men det er et problem vi må tage en anden gang). Sover fra ca. 20.30 til 5.30/6 afbrudt af mad kl. 23.30 og kl. 03. Indimellen vågner han for at få sutten eller dynen af/på. Men han er en engel om natten. Spiser i halvsøvne på få minutter og snorker straks videre!
Vi kan simpelthen ikke finde ud af, hvorfor han skriger sådan. Andet end at det er temperament/ "vil selv bestemme" og problemer med at fordøje alle indtrykkene. Men puha det er hårdt. Oveni så er han jo ikke en stille og rolig lille dreng resten af tiden. Han vil jo helst bæres rundt dagen lang.
Brokker sig/skriger gerne, hvis vi forsøger at lægge ham fra os på aktivitetstæppe eller tilsvarende! Han har aldrig gidet at ligge og lege selv. Gider heller ikke at ligge der, selvom vi lægger os ved siden af ham og leger med ham! Han vil op! Han vil heller ikke sidde på skødet hos os. Vi skal være i bevægelse med ham hele tiden! Heldigvis er han glad for at sidde i bæresele. Ellers var jeg vist blevet skingrende sindssyg forlængst. Hvis ikke han gad at sidde dér nogle timer dagligt. Og i øvrigt tager nogle gode lure dagligt (50 min formiddag/ 3 timer middag/ 30-40 min. eftermiddag), ved jeg ikke, hvad jeg havde gjort. Det skal jo lige huskes, at min søn vejer 9,4 kg. Jeg er selv en lille nips på 48 kg. Så det er tungt og hårdt!!
Generelt synes jeg ikke, at vi har en dreng, der er glad/i godt humør ret tit. Der er gode dage og dårlige dage. På de dårlige dage er han i dårligt humør i 90% af hans vågne tid og vil KUN bæres på/være i bevægelse dagen lang, ellers klynker han/græder. På de gode dage kan jeg godt få ham til at ligge 5-10 minutter på aktivitetstæppet, sidde lidt i en skråstol, mens jeg laver noget i køkkenet osv. Men kun kort tid af gangen og kun om formiddagen/først på eftermiddagen. Aftenerne er altid "ulvetime".
Og det er altså ikke fordi vi ikke øver og øver med at han skal ligge lidt selv. Det gør jeg hver eneste dag trods hans brok. Jeg løber heller ikke til ham for den mindste lyd. Men han vil bare ikke ligge selv. Resultatet er også, at han motorisk er bagud i forhold til sin alder. Vender sig f.eks. ikke. Men holder hovedet flot. Dét har han dog lært af at blive båret så meget. Jeg har også investeret i et rullebræt for at øve maveligning lidt. Det vil han gerne ligge lidt på i ny og næ, mens jeg ruller ham rundt.
Puha. Jeg er indimellem ved at gå helt i knæ og give op. Jeg elsker min søn højt, men efter 3-4 dårlige dage i rap, så er jeg fuldstændig brugt op. Han har lige haft 2 gode dage, derfor har jeg overskud til at skrive dette!
Kære Helen - hvad er dine kloge bud? Er der noget galt med vores søn (lægen siger, citat, "at han ikke fejler en skid, han har bare gode lunger og temperament). Har du metoder, hvorpå vi kan lære ham at beskæftige sig selv bare lidt indimellem? Hvordan forbedrer vi hans motorik?
Kære Helen - jeg har ALDRIG siddet med min søn på skødet (mere end 30 sek.) - og jeg er grædefærdig, når jeg er i mødregruppen og ser alle de andre velfungerende unger, som sidder hos deres mor eller ligger på gulvet og pludrer, mens deres mor drikker kaffe. Hvad har jeg dog gjort galt? Han bliver overøst med kærlighed - for bytte ham vil jeg jo heller ikke. Trods alt :-)
Kærlig hilsen
Den stadig bekymrede mor.
P.S. Undskyld det blev langt, men ville gerne have det hele med.