Svar: Hvordan får han nok mælk?
5. maj 2004
Alder:
9 mdr.
I en alder af 9 mdr. kan din søn sagtens spise det samme som I andre i familien. Det kan være en god idé at fortsætte med grød, f.eks. om morgenen, simpelthen fordi grød er godt til at holde maven igang. Du kan give ham havregrød lavet på vand og mælk og morgenen eller en portion øllebrød med mælk på.
Til formiddag kan du give ham ½ bolle med ost og lidt frugt som tilbehør, samt mælk af kop.
Til frokost tilbyder du rugbrød og tilbehør af forskellige grøntsager (ærter, majs, agurk, gulerod, pebberfrugt osv.) og igen vand eller mælk af kop.
Om eftermiddagen er det en god ide at fortsætte med en portion A38, tykmælk, yoghurt evt. med drys og bær. Også ½ bolle med smør og lidt frugt.
Før aftensmad tilbyder du en tallerken med forskelligt grønt (som til frokost) og lidt mælk af kop.
Til aftensmaden det samme som I får og gerne med lidt sovs og som dessert er det en god idé at give en portion frugtgrød med mælk.
Nogle børnhar fortsat behov for en enkelt flaske med erstatning frem mod et års alderen og det er helt okay.
På den måde burde din søn få mælk nok. Når han bliver et år, så kan du give ham en tyggetablet dagligt med calcium. I begyndelsen kan du knække den over i kvarte, så han bedre kan kapere den.
tilbyd ham mælk og vand af forskellige slags kopper. Nogle børn har det bedst med at drikke at en lille kop, som de kan se over, det kan f.eks. være et snapseglas, andre børn synes det er bedre med kopper med hanke, så de selv kan styre 'slagets gang'. Øvelse gør mester.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske