Svar: Hvornår skal vores dreng have færre flasker og mere rigtig mad?
13. april 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med jer
Din plan for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud. Det ser ud som o at din dreng er godt igang med mere familiemad, mad der smager af noget, mad med mere bid i og det er rigtig fint.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen kunne nøjes med 4, max 5 flasker dagligt og ved siden af det, vil de så spise 3-4 måltider skemad samt få lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på osv.
At din dreng lige i øjeblikket fortsat lyder til at have behov for sine 6 flasker kan være helt okay, han lyder jo til at spise godt af den anden mad ved siden af, det lyder altså ikke som om at mælkebehovet påvirker indtaget af mere rigtig mad ... Sammenlagt når han op på ca 800-850ml mælk og det lyder rigtig fint i forhold til hans alder.
Når man anbefaler færre flasker, så er det ofte fordi barnet vil drikke mere end 120-160ml hver gang. Hvis din dreng f.eks. drak 4 flasker af 180-200ml så ville stadig være dækket godt ind, at han har behov for lidt flere flasker med lidt mindre indhold er således helt okay.
Det vil normalt være sådan, at det er flaskerne om dagen som fjernes først, netop for at give plads til mere rigtig mad i maven. Hvis du således begynder at opleve at det kniber med at få din dreng til at spise frokost, så vil det således være en god idé at fjerne formiddagsflasken og begynde at putte ham uden den. Senere fjernes så flasken om eftermiddagen og de sidste flasker der ryger er normalt aften, sen aften og tidlig morgen. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen vil normalt fortsat have det bedst med at få netop disse 3 flasker.
En plan for dagen kan også se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og forskellig frugt at sutte på, vand af kop
Puttes til formiddagslur og flasken her vil kunne undværes, hvis den er givet tidlig morgen. Sover måske en times tid
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, begynder at få lidt mere mad med bid i, det er fint med rugbrødshapsere, ris, couscous osv. som du også giver nu. Giv ham gerne fiskepålæg - sildepostej, rognguf, makrel eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske kl. ca kl 13, sover et par timer, måske lidt mere - ligesom nu :o)
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop. Nogle vælger også at bibeholde flasken om eftermiddagen ligesom jer, fordi den giver det ekstra væske og er med til at holde maven igang, samt sikre at barnet ikke søger den ekstra væske om natten.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, kogte broccolihoveder at gnaske i, kartoffelbåde og lignende at sidde med selv. Imens du laver maden kan du give brød og frugt ligesom nu, det er helt fint :o)
Puttes til natten med flaske ca kl. 20
Sen aften 23.30: Flaske og sover til næste morgen tidlig
Som du kan se indgår der i denne plan 4-5 flasker, men som sagt er det helt fint, hvis din dreng har behov for 5-6 flasker dagligt med den alder han har, så længe det ikke går ud over hans øvrige indtag af mad - og det lyder ikke sådan.
Det er også rigtig fint at du giver ham mad med mere bid i, så vender han sig stille og rolig til at få mere mad som I andre spiser. I er altså godt på vej :o) En normal portion mad ligger mellem 1-2 dl. grød/mos, så din dreng spiser altså rigtig fornuftigt og alderssvarende ud fra det du fortæller.
Fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske