Svar: Barnets søvnrytme
13. april 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Marianne
Børn i 3-4 måneders alderen er ofte så opmærksomme på verden og så aktive i dagtimerne, at de let lader sig forstyrre, når de skal spise der. Det er ikke usædvanligt at barnet har svært ved at koncentrere sig om at spise i løbet af dagen og derfor kommer ind i en rytme, hvor der skal 'tankes op' i løbet af natten ..
Mange forældre tolker dette som om at de ikke har mælk nok eller at barnet generelt skal til at have anden mad, men det behøver ikke handle om dette. Ofte handler det om at barnet simpelthen skal have øget sit indtag hele dagen igennem, netop for ikke at søge hyppigere om natten.
Prøv derfor at lægge mærke til hvordan han spiser i dagtimerne. Prøv om du generelt kan få lidt ekstra i ham. Gå evt. i soveværelset med ham, forsøg at skabe de samme trygge og rolige rammer som om natten - nedrullede gardiner, ingen støj fra radio, fjernsyn eller lignende - skærm ham lidt for netop at hjælpe ham til at tage lidt bedre fra.
Nogle gange hjælper det også at man i en periode går tilbage til at amme lidt fra begge bryster i løbet af dagen. Altså starter med at amme fra det ene bryst, når han vågner af en lur, skifter ham, pludrer med ham, tumler med ham osv. og så ammes han fra modsatte bryst inden han atter puttes til lur igen. På den måde får man både fyldt ham ekstra op imellem lurene om dagen og samtidig får man stimuleret brystet lidt ekstra fordi man ammer fra begge sider imellem hver lur.
Hvis ovenstående ikke er nok, hvis en øgning er mælkeindtag dagen igennem ikke er tilstrækkeligt til at give ro og barnet fortsat virker søgende og sulten om natten, så kan man begynde at vurdere om der skal noget mere mættende til. Det kunne så være en flaske modermælkserstatning inden sengetid eller måske skal man begynde med lidt skemad. Det anbefales dog her at man ikke starter før tidligst ved 4 måneder.
Tilsidst vil jeg så også lige nævne, at det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen har behov for mælk aften, sen aften, nat og tidlig morgen. De fleste børn er 6 måneder inden de begynder at kunne springe amningen midt nat over ...
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske