Svar: Genkende billeder?
13. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Maibrit
Umiddelbart vil jeg mene at Valdemar godt i en alder af 9-10 måneder vil kunne genkende mor, far, mormor, morfar osv. på billeder. Han vil på samme måde også kunne genkende en sutteflaske, en hund, en pakke rosiner eller lignende ting som han kender fra hverdagen og som betyder noget for ham.
Børn i 9-10 måneders alderen forstår ofte rigtig meget, meget mere end vi tror og også det talte sprog. Han vil derfor også kunne vinke på kommando, vise hvor stærk han er, hvor stor han er, klappe kage og spørger man ham hvad hunden siger, så vil han måske kunne sige 'vov' eller en lyd der minder om vov.
Jeg anbefaler ofte at børn der starter i dagpleje eller i institution i denne alder, får et lille fotoalbum med, hvori der netop er billeder af mor, far osv. Det giver dem genkendelighed og gør dem trygge - de får ligesom bekræftet at man stadig er der, at man ikke er forsvundet helt, selvom man er ude af syne ... :o)
Fortsat held og lykke med ham :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske