Brev:
Vil ikke rigtig spise - 11 mdr.
13. april 2009
Alder:
11 mdr.
Vil ikke rigtig spise - 11 mdr.
Hej Helen.
Har brug for lidt hjälp til hvordan jeg kan läre min lille dreng Simon (snart 11 mdr), at spise rigtigt.
Jeg ammede indtil han var ca. 6 mdr, herefter fik han mme og vi startede med lidt gröd. Det var svärt, og han ville ikke rigtigt ha andet end mälk.
Da han var omkring 8 mdr kom vi egentlig, efter en lang og til tider svär opstart, ind i en ok "rutine", hvor vi fandt frem til at glasmos og hjemmeblendede gröntsager godt kunne spises.
Jeg syntes dog at han skulle läre at spise ting som fx bröd, pasta, frisk frugt og andre ting som skal tygges. Simon kneb munden sammen, drejede hovedet väk og ville bare ikke ha ting der skulle tygges.
I et stykke tid slog vi os til taals med dette og valgte ikke at presse ham.
Nu har han imidlertid taget for lidt paa. (Vi gaar til sundhedsplejerske 2 gange om maaneden, hvor han bliver maalt og vejet).
Han er 76 cm lang og vejer 8.5 kg.
Sundhedsplejersken anbefalede os at tage til lägen. Vores egen läge syntes ikke der var grund til bekymring saa länge Simon er glad og fit. (Hvilket han er).
Samtidig er jeg ogsaa ved at blive ret bekymret da han stadig ikke har lyst til rigtig mad. Hvis han faar noget ind i munden som skal tygges, ryger det hurtigt ud igen.
For det meste vender han hovedet väk og slaar til skeen.
Handler det om smaa hapser mm leger han m maden men spiser stort set intet.
Vores dag ser pt nogenlunde saadan ud:
7.00-7.30 Färdigköbt gröd eller yogurt m moset banan. Spiser ca 100 ml og halv banan. Vand i kop. (Har prövet m havregröd mm, men nejtak)
9.30: Halv bolle m smör og ost, frisk frugt i smaa stykker. Leger interesseret m maden men spiser stort set intet.
10.00: flaske mme 100 ml. (Vil gerne väk fra denne flaske men synes han maa ha noget näring)
Formiddagslur.
12.00: Fx rugbrödshapser m ködpaaläg, pasta, hakket äg, og frisk frugt. Spiser stort set intet.
14.00- 15.00: Lur
I löbet af eftermiddagen kiks, en skive bröd el. lign.
Bruger lang tid paa at spise det, men det ender som regl med at lidt ryger ned.
Sen eftermiddag. Yogurt. Spiser ca. 100 ml.
18.30. Aftensmad. Vi tilbyder smaa bidder af vores mad, som han igen ikke spiser. Eftersom jeg synes at noget skal Simon spise faar han ogsaa glas/blendede gröntsager evt m blendet köd.
20.00-20.30 aftenflaske mme 180 ml.
Bliver drukket lynhurtigt.
01.30: Flaske mme ml. Har prövet at komme väk fra denne flaske, men er ikke lykkedes.......
Hjälp.
Kärlig hilsen
Lise.