Svar: Skriger om natten - 9 mdr.
13. april 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Lea
Matthes brager igennem en stor udvikling i øjeblikket, han er igang med separationsfasen og det betyder at han på den ene side øver sig i at separere sig fra jer, og på den anden side netop derfor er utroligt tryghedssøgende og har stort behov for fysisk kontakt.
Han drømmer rigtig meget om natten (mental uro) og sover meget uroligt (fysisk uro) og få sig lagt i stillinger som han ikke selv kan komme væk fra. Han skriger sandsynligvis mere eller mindre i søvne, og når I prøver at berolige og lulle ham til ro, så protesterer han og skubber jer væk, fordi I på en eller anden måde bliver en del af hans drøm ...Det hjælper nogle gange at give barnet noget vand at drikke, fordi vand ligesom trækker barnet lidt tilbage til virkeligheden, hvorefter barnet så sover roligt videre. Andre gange er man nødt til at tage barnet op og gå lidt rundt, som I også har forsøgt og andre gange, så er den bedste løsning, at putte ham på maven eller siden - i hvert fald hjælpe ham med at skifte stilling, lægge en beroligende hånd på ham og bare sige 'sshh' for at få ham videre i søvnen.
Det er en periode og din glade Matthes skal nok komme tilbage igen :o)
Det er naturligvis hårdt at starte dagpleje, når han har det sådan - det kan give ekstra frustrerende nætter fordi der så er endnu flere ting der skal bearbejdes i drømme. Drømme er jo en bearbejdning af dagens oplevelser og når man starter i dagpleje er verden pludselig meget stor og der er meget at forholde sig til :o)
MEN, nogle gange er det faktisk ikke sådan - nogle gange viser det sig, at barnet faktisk falder omkuld af træthed og sover enormt tungt netop fordi der sker så meget ny. Det er derfor ikke alle, der oplever meget urolige nætter i forbindelse med dagplejestart og vi kan jo håbe at det gælder for jer :o)
Rigtig meget held og lykke med det hele, knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske