Svar: Hvordan skal jeg forstå begrebet at sove igennem?
13. april 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål!
At sove igennem betyder at barnet kan sove 5-7 timer uden at få mælk og det vil de fleste børn være i stand til omkring 6 måneders alderen.
Som du beskriver jeres plan og din drengs rytme, så sover han faktisk allerede igennem, idet han sover fra ca 19 til 01/02. Han har altså et søvnstræk på ca 6 timer, vågner op og får mælk og sover så videre igen - han sover igennem i en alder af 4 måneder og det er super flot!
Når man taler om at børn i 6 måneders alderen kan springe måltidet midt om natten over, så er det fordi mange børn spiser når de puttes, igen sen aften, midt nat og tidlig morgen. Man bibeholder således amning/flaske omkring midnat, hvorefter barnet så sover 5-6 timer til næste morgen tidlig.
Der er absolut ingen grund til at lave om på en rutine som fungerer rigtig godt. Du må derfor meget gerne bibeholde den rytme I allerede har, hvor din dreng sover sit længste søvnstræk om aftenen, melder sig til kl 01/02, får mælk og sover igen.
Men hvis du gerne vil undgå at blive vækket kl. 01/02 og synes det kunne være dejligt at de lange søvnstræk lå mellem kl. 23.30-05.30, så kan man nogle gange være heldig at opnå dette ved at give barnet en flaske sen aften. Barnet behøver ofte ikke blive vækket her, men kan spise flasken mere eller mindre i søvne og vil derfor godt fyldt op med mælk i maven sove videre om natten og ikke længere vågne kl. 01/02, hvor man som forældre ofte sover rigtig godt ...
Men igen, nogle børn har det bedst med at drikke mælk, når de får lov til at melde sig selv og fungerer det bedst sådan, så er det fint. Din dreng sover som sagt allerede igennem, som planen ser ud nu :o)
Håber ovenstående giver lidt forklaring og uddybning. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske