Brev:
Løber væk
13. april 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Løber væk
Hej Helen.
Så har jeg brug for et godt råd igen.
Når min søn og jeg skal ud af døren, har vi en aftale om, at han enten sidder på dørtrinnet indenfor i opgangen (bor i en stue lejlighed) eller på trinnet lige uden for hoveddøren. Så jeg altid kan se ham, mens jeg får samlet de sidste ting og henter klapvognen. Hvis jeg skal hente noget, hvor jeg ikke kan se ham, får han besked på at sidde inde og døren holdes lukket.
Problemet er bare, at han selv kan låse hoveddøren ud til trafikken op. Han har nu 3 gange, hvor jeg har bedt ham om at sidde inde, løbet ud på fortovet og skyndt sig væk. Jeg bliver selvfølgelig bange og råber, at han skal stoppe. Han griner og ser ud til, at det er i leg. Selvom situationen opstår, fordi jeg bestemt siger til ham, at han skal blive inde og ikke låse døren op. Han er temlig grænsesøgende for tiden og det er sikkert normalt, men det kan jo blive farligt og skal stoppes. Men hvordan?
Jeg har efter jeg har fanget ham igen, forklaret ham, at det er meget farligt og at jeg bliver enormt bange, når han løber væk fra mig på den måde. Det er ikke kun i denne situation, at han løber væk, men det er den mest alvorlige.
Jeg er også altid nødt til at holde øje med ham hvert sekundt, hvis vi er ude på en legeplads fx. Ellers kan han finde på bare at gå. Som i dag fx. hvor han ville hjem, så gik han bare op mod bilen, uden overhovedet at kalde på mig eller se efter mig. Er det normalt, med den alder han har, at han handler så meget efter egne behov/lyster og ikke tænker på, at han skal komme til mig først? Vi havde selvfølgelig talt om, at hvis han ville et andet sted hen, skulle han lige komme hen til mig først.
Ser frem til dit svar.
Venlig hilsen
en mor