Svar: Løber væk
13. april 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære mor
Det er meget normalt at børn i 3 års alderen løber væk, det kan være dybt frustrerende for os forældre, fordi vi jo ved, hvor farligt det i nogle situationer kan være - hvilket barnet naturligt i kraft af sin alder ikke forstår ...
Der er ingen tvivl om at din dreng er igang med at opdage, at han er et meget lille menneske i en meget stor verden. Han ved godt at ting kan være farlige, han ved godt at han nogle gange har brug for din hjælp og ikke mestrer alt selv, men han ved også at visse ting skal man kunne selv og visse ting skal man øve sig på.
På en gang er han altså både i gang med at adskille sig fra dig og øve sin selvstændighed, og samtidig har han også et enormt stort behov for at være forenet med dig. Man kan sige at han øver sig i at være både tæt på og væk fra dig på en gang. Derfor ser man ofte børn i denne alder (og faktisk også ofte lidt ældre børn) skygge deres mor. De gemmer sig, står bag døren eller kryber langs væggen, hvor de følger hvad man laver og et eller andet sted tror man ikke ser dem. Og det er så også ofte i denne alder, at børn løber væk fordi de ønsker man skal løbe efter dem, fange dem, kilde dem og være fysisk meget tæt på dem, når man atter forenes.
Da det er farligt for ham at gå ud i trafikken, så må du sikre dig at han ikke kan gå ud, før du er klar til at gå med. Han må i øjeblikket ikke sidde og vente alene på trappen, da du ikke kan stole på at han bliver der, derfor er han nødt til at vente og gå ned af trappen og ud af døren sammen med dig. Han handler enormt impulsivt og selvom han godt inderst inde ved at du har sagt han skal blive siddende, så skal der ikke ret meget til før han glemmer det. Det kan være en hund der går forbi, en flot rød bil, en bold eller andet der tiltrækker hans opmærksomhed og væk er han ... Han når ikke at tænke, han reagerer af lyst og derfor er du nødt til at forhindre at det sker.
For at imødekomme hans lyst til at skygge dig og gemme sig for dig, så vil jeg anbefale at I begynder at lege gemmeleg. Start med at gøre det indendøre, hvor pladsen er overskuelig. Han skal gemme sig, sige små lyde som du lytter efter for at finde ham og du skal gemme dig for ham, sige små lyde, så han kan finde dig.
At lege gemmeleg vil på den måde også være med til at give ham en bevidsthed om hvad det egentlig betyder at være væk, ikke at kunne finde den anden.
Jeg håber ovenstående vil hjælpe jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske