Svar: Fra krybe til gå uden at kravle
5. maj 2004
Alder:
9 mdr.
Det er altid en god idé at motivere sit barn til at kravle. Prøv at lægge noget under ham, så han bliver løftet lidt op, når han ligger på maven.
Hvordan triller han? Hjælp ham med at trille både fra mave til ryg og ryg til mave.
Hvis I har mulighed for en baby-gynge (altså ikke en hoppegynge!), så kan dette også være en god idé.
Hvis I har glatte gulve, så sy et par skindlapper på hans bukseknæ, så han bedre kan stå fast, når han er på alle fire.
Lad ham kravle rundt på jer. Brug jer til til at tumle med ham, så han på jeres krop får styrket sin balance og motorik.
Og til sidst vil jeg lige sige at han er jo ikke mre end 9 mdr, så det kan jo sagtens nå at komme endnu. At lære at kravle er sævrt og det kræver tålmodighed. Han bliver frustreret, når han ikke kan, men øvelse gør mester.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske